100 år siden Norges første billøp

1912-israce-start-4_500.jpgFørstkommende lørdag, 25. februar, er det nøyaktig 100 år siden det første billøpet ble arrangert i Norge. Det var et isbaneløp på Bunnefjorden utenfor Oslo, og løpet var så populært blant publikum at det hele endte i et eneste kaos!

Lørdag førstkommende markeres jubileet, og en av deltagerbilene fra 1912 vil være på plass. Det er en T-Ford som ble kjørt av Ing. Chr. Lie. Bilen var eid av C.E. Gjestvang. I dag eies bilen av Halfdan Prøsch fra Bærum. Som nevnt vil den være med når en 100-årsjubileet markeres med en parade fra Velhuset på Ulvøya til Villa Sandvigen på lørdag formiddag. På Gjersjøen, like ved Villa Sandvigen, ble det kjørt isløp for første gang i 1922, for 90 år siden, så det er mye å markere.

Publikum strømmet til
Bilismen kom til Norge som resten av Europa tidlig på 1900-tallet, og med bilismen fulgte også lysten til å konkurrere med automobiler. Slik hadde det seg at bilklubber vokste frem i Europa. KNA ble allerede i 1908 medlem av den internasjonale føderasjonen Federation Internationale l’Automobile (FIA). Der ble både trafikkregler og bilsport utviklet parallelt.

25. februar 1912 var KNA klar til å arrangere sitt første billøp i Norge. Et israce på Bunnefjorden utenfor Kristiania. Nærmere bestemt er dette den delen av Oslofjorden som ligger øst for Nesodden.

Det ble en unormal suksess da Norges første billøp skulle avvikles. Ja, skulle avvikles, for det kom nemlig så mange tilskuere til isracet på Bunnefjorden utenfor Oslo at det nesten ikke lot seg gjøre å avvikle løpet!

1912-israce-ford-1911_500.jpg

Bilen midt på bildet, en T-Ford som ble kjørt av Ing. Chr. Lie, er fortsatt kjørbar og eies i dag av Halfdan Prøsch fra Bærum. (under)

1912-israce-ford-t-1-2_500.jpg

Fin bane
Starten gikk like ved Nordstrand Bad ved Mosseveien. Banen var opprinnelig på 18,3 km, brøytet av den samme hesteplogen som ble brukt på skøytebanen på Frogner stadion. Men på grunn av overvann ble banetraseen under løpet kortet ned til 8,8 kilometer. Den gikk i en stor sløyfe utover fjorden til Fiskevollbukta. Isen var 30-45 cm. tykk. Alt lå til rette for at det skulle bli et fint løp for de 29 anmeldte førerne i deres automobiler.

For mye publikum
bunnefjorden_utsnitt.jpgDette var noe nytt i Norge, og ingen hadde forutsett den enorme publikumsinteressen løpet skapte. En mengde bileiere fra hele Østlandet kom for å overvære løpet, og fra Oslo kom folk i en stri strøm både gående og kjørende. Ekstratog ble satt opp, og trikkene ble overfylte. I alt samlet det seg over 10.000 tilskuere på isen, noe som gjorde at arrangørene nærmest mistet kontrollen. Fem politifolk var ikke nok til å stagge publikum, som uten erfaring fra slike arrangement gjerne sto midt i banen. Det lyktes å få publikum vekk slik at bilene fikk startet, men straks etter tråkket folk ut igjen. Når bilistene kom til mål i 70 km/t., ble det skreket opp og folk kom seg så vidt unna.

En ulykke måtte skje
Den minste klassen fikk startet og alt gikk mer eller mindre greit. Men en ny utfordring dukket opp. En isbryter hadde laget en råk lengre ute, og vann begynte å renne inn på isen. Banetraseen ble endret og publikum ble enda mer forvirret. Så gikk det galt. En bil holdt på å kjøre inn i folkemengden. Sjåføren oppfattet situasjonen, bremset alt han kunne og styrte bilen rett i en annen bil. Det ble en voldsom kollisjon. En deltaker og en tilskuer ble imidlertid skadet. Løpet ble avlyst, og tilskuerne gikk saktmodig hjem.

Ingen billettinntekter
Tilskuerne skulle egentlig ha betalt to kroner og femti øre for inngangsbilletter, men de få kontrollørene Automobilklubben hadde på plass klarte ikke utrette stort overfor den store folkemengden.
Pressen var selvsagt ikke nådig dagen etter. Særlig ble klubben kritisert for å ha reklamert til seg så mange mennesker, til tross for at de ikke hadde satt mer inn for å holde styr på dem.

Dette tok klubben alvorlig og sendte ut følgende melding:
«Hvis løpene blir fortsatt, vil det skje i all stillhet uten at publikum får vite noe om dag og klokkeslett».

Noe nytt israce ble det ikke før ti år senere, i 1922.

  

Program for markeringen lørdag 25. februar

På lørdag markerer Norsk Veteranvogn Klubb og Norsk A Modell Klubb at det er 100 år siden det første billøpet i Norge, med blant annet veteranbiltur fra Ulvøya til Villa Sandvigen ved Gjersjøen.

Kl. 10.00 Start fra Ulvøya Velhus til Villa Sandvigen. Retur til Ulvøya, individuelt.

Kl. 13.00 Markering av jubileet på Ulvøya Velhus med kort foredrag av Øivind Grimsmo Jr. med bilder fra 1912-løpet.

1912_2012_500.jpg