Drama for Møller Bil Motorsport

Moller Bil_14_AUG
Etter to strake seirer skulle årets tredje løp bli dramatisk for Møller Bil Motorsport i den tyske langløpsserien VLN. Men til tross for matforgiftning, et voldsomt regnvær og en avkjøring kjempet Håkon Schjærin, Atle Gulbrandsen og Kenneth Østvold om en pallplassering helt til den siste runden.

 

Møller Bil Motorsport lå en stund i ledelse med sin Audi TT, blant annet takket være glimrende kjøring av Håkon Schjærin til tross for voldsomme magesmerter på grunn av matforgiftning. Men da et voldsomt regnvær kom over banen i det Atle Gulbrandsen var ute på umønstrede tørrværsdekk, mens konkurrentene var ute på regndekk, tapte det norske racingteamet ledelsen. Mot slutten av løpet klarte Kenneth Østvold å komme seg opp på en tredjeplass, men da det begynte å regne igjen havnet Møller Bil Motorsport utenfor pallen denne gangen.

 

Uforutsigbart vær

Lørdagens sekstimersløp på den 25 kilometer lange Nürburgring Nordschleife skulle bli av det dramatiske slaget for Møller Bil Motorsport. Først startet helgen med ekstreme magesmerter for Håkon Schjærin, noe som gjorde at veteranen måtte på sykehus og valgte å stå over fredagens trening. Schærin vurderte også å stå over hele løpet, men smertene ga seg noe lørdag morgen og Flisa-karen bestemte seg for å stille til start.

 

Nürburgring, i det tyske Eifel-området, viste seg fra sin mest lunefulle side denne lørdagen, og allerede kvalifiseringen lørdag morgen ble preget av et skiftende vær. Dermed var det ingen som egentlig fikk satt noen spesielt gode tider, men Håkon Schjærin klarte til tross smertene å kvalifisere Møller Bil Motorsport til tredje startposisjon.

 

God start
Det var Atle Gulbrandsen som startet løpet, og han var raskt oppe på andreplass. Inn til første depotstopp etter halvannen times kjøring lå han bare rundt 20 sekunder bak lederbilen, da Håkon Schjærin tok over. Schjærin, som fortsatt hadde smerter, startet på umønstrede slicks-dekk, men allerede på hans første runde begynte det å regne. Teamet tok dermed en sjanse og gikk inn for å bytte til regndekk med en gang, mens flere av konkurrentene valgte å avvente situasjonen. Dette viste seg å være et sjakktrekk for Møller Bil Motorsport da regnet tiltok, og plutselig ledet det norske teamet med over to minutter på de andre i klassen for biler med toliters turbomotorer.

 

– Det er bare å ta av seg hatten for innsatsen til Håkon i helgen. Med store magesmerter kjørte han fantastisk på regndekkene. Etter hvert sluttet det imidlertid å regne, og med helt utslitte regndekk og en bane som nå var tørr var vi enige om at jeg skulle ut på tørrværsdekk, forklarer Atle Gulbrandsen som igjen skulle ta over rattet.

 

– Som å kjøre på en ishockeybane
Denne strategien fungerte utmerket i en runde, men allerede på den andre runden kom et skybrudd med et voldsomt regnvær over banen. Det å kjøre på umønstrede slicks-dekk under slike forhold kan best sammenliknes med å kjøre med sommerdekk på en ishockeybane.

 

– Jeg mistet all feste og bare vannplanet av banen inn mot en sving. For første gang siden jeg begynte å kjøre løp på Nürburgring for ti år siden traff jeg autovernet, men heldigvis var det ikke mer skader enn en litt skjev hjulstilling, og jeg kunne fortsette. Men det var ekstremt glatt, og jeg måtte kjøre i maks 60 km/t. Så fort jeg nærmet meg 70 så bare vannplanet jeg – og dette er på en bane hvor vi normalt sett har 170 km/t i snitt, forteller Atle Gulbrandsen.

 

Ettersom de andre konkurrentene i toppen kjørte en runde ekstra før deres tredje depotstopp kunne de sette på regndekk i stedet for tørrværsdekk, og dermed tapte Møller Bil Motorsport enormt på dette værskiftet. Et ekstra langt depotstopp for å rette opp hjulstillingen gjorde også at de norske Audi-gutta plutselig var over en runde bak teten.

 

På tredjeplass i en runde
Til slutt var det Kenneth Østvold sin tur, og unggutten imponerte med å sette løpets raskeste rundetid i klassen. Nå hadde det igjen sluttet å regne og Østvold tok kraftig innpå tredjeplassen med sine tørrværsdekk. Da det gjenstod to runder gikk Stange-gutten forbi og opp på tredje, men så åpnet himmelen seg på ny, og Østvold måtte gi fra seg tredjeplassen til en tysk bil utstyrt med regndekk.

 

Som et siste forsøk på å berge en pallplassering gikk Østvold inn i depot før den siste runden for å sette på regndekk, men da han kom ut av depotet igjen ble han vinket av banen, og dermed ble Møller Bil Motorsport også plassert på ”brutt-lista” ettersom de stod i depotet akkurat i det totavinneren gikk i mål.

 

– Vi visste ikke at reglene var slik, og moralsk sett fikk vi en fjerdeplass. Men det spiller egentlig ingen rolle så lenge vi er utenfor pallen, sier Håkon Schjærin.

 

Mye positivt
Til tross for mye dramatikk og et sluttresultat som ikke stod helt til forventningene, er Møller Bil Motorsport likevel fornøyd med løpet.

 

– Det regnet og tørket opp fem-seks ganger i løpet, og under slike forhold blir det et lotteri om man treffer med dekkvalget eller ikke. Været er selvsagt likt for alle, men man må rett og slett tippe på hvordan været kommer til å utvikle seg. Vi hadde flaks første gang vi satte på regndekk, men hadde uflaks to ganger senere da det plutselig begynte å regne da vi var ute på slicks. Vi ledet en stund, men vi hadde ikke marginene på vår side i dag. Uansett er det mye positivt å ta med seg videre. Kjøringen til alle tre sjåfører fungerte veldig bra, vi hadde den raskeste rundetiden i løpet og mekanikerne gjorde igjen en fantastisk innsats med perfekte depotstopp, avslutter Schjærin.

 

LMS Engineering vant lørdagens løp i klasse SP3T. Det neste løpet for Møller Bil Motorsport er på den samme banen den 13. september.