Lærerike løp for Veiby

O_C_Veiby_14_Tele
I slutten av oktober får Ole Christian Veiby sin VM-debut i rally. Som oppladning til Rally Spania har han kjørt årets to siste NM-runder, og dette har vært to svært lærerike løp selv om NM-avslutningen endte med brutt løp.

18-åringen fra Kongsvinger debuterte i firehjulstrekker da han rattet sin Skoda Fabia S2000 inn til en meget sterk tredjeplass under Rally Hedemarken for to uker siden. Under årets siste NM-runde, Rally Telemark, håpet han og kartleser Anders Jæger på en ny pallplass. Dessverre endte det med brutt løp på den nest siste etappen.

– Selvsagt synd at det endte slik, men hvis jeg ser på kjøringen, er jeg godt fornøyd. Jeg føler vi fortsatte der vi slapp på Hedemarken. Litt bittert er det å tenke på at vi hadde vunnet vår første NM-runde om vi ikke hadde fått trøbbel på den nest siste fartsetappen. Men slik er motorsport, sier han uten å være altfor skuffet.

Rally Telemark ble ødelagt på den sjuende av åtte fartsetapper. Bare to kilometer ut på etappen punkterte han, og valgte å skifte hjul. Dermed var han i realiteten ute av tetkampen. Etter at hjulet var skiftet, kastet de seg i bilen for å fullføre etappen og løpet. Men fem kilometer før mål, traff bilen en stubbe med det ene bakhjulet, og slo av støtdemperen. Da hadde de ikke noe annet valg enn å bryte. Ole var ikke den eneste favoritten som ikke tok seg til mål. Norgesmester Anders Grøndal, Frank Tore Larsen og Petter Kristiansen måtte lide samme skjebne. Seieren gikk derfor noe overraskende til Trond Sveinsvoll. Før den nest siste etappen hadde unge Veiby nesten ett minutts ledelse til den langt mer rutinerte Sveinsvoll.

– Jeg hadde en god følelse gjennom hele løpet, og synes at det gikk bedre og bedre utover dagen. Vi fortsatte den fine progresjonen fra Rally Hedemarken. Nå føler jeg at jeg har fått to fine gjennomkjøringer før VM-runden i Spania. Jeg gleder meg virkelig til å debutere i VM og gleder meg til å kjøre mot de beste i verden, sier Ole, som da vil kjøre en Citroën DS3 R3T.

FOTO: BENJAMIN A. WARD