Røkland vant etter opphenting

S_Rokland_15_Hedm
Peugeot føreren Steve Røkland, med Svenske Patrik Barth i kartleserstolen, kjørte i helgen finaleløpet i årets NM serie på Hamar. Det endte med  seier i NM-klassen for tohjulsdrevne biler.

 

Steve, som i år har hatt hovedfokus på EM hvor han som eneste Norske deltager endte mesterskapet på en fjerdeplass, skulle starte løpet på værst tenkelig måte. Før løpet har deltagerne mulighet til å kjøre igjennom etappene med privatbil for å lage noter og sjekke forholdene, på denne gjennomkjøringen setter arrangøren en maksimalt tillatt hastighet og det var denne som Steve og Patrik brøt med 6 km/t og dermed  med en tidsstraff på 60 sekunder så det mørkt ut allerede før start.

-Selv om mulighetene for en NM medalje var små stiller jeg alltid opp til start for å utvikle meg selv og selvfølgelig prøve å vinne, etter tidstillegget ble jeg litt betenkt på om det var mulig å vinne ettersom det er mange som kjører fort i denne klassen,  sier Røkland

 

Når løpet startet med to etapper fredag kveld var Steve og Patrik med helt i toppen men ikke noe mer enn det, så her måtte tempoet økes for å kunne hente igjen tidsstraffen, som sagt så gjort og allerede på lørdag morgen startet de i et forrykende tempo,  etter lørdagens to første etapper hadde de kjørt seg opp til en tredjeplass i klassen, differansen opp til lederen som også hadde fått tidsstraff (10 sekunder) var nå 31 sekunder. Etter de to neste  etappene og inn til service var differansen redusert til 21,5 sekunder.

 

Inne på service ble det kun foretatt rutinemessig service, på de påfølgende etappene fortsatte Steve og Patrik i samme høye tempo, et ”tilbud” på etappe åtte kunne fort satt en stopper, men de kom seg videre.

–       Ja det var et skikkelig tilbud sier Steve og fortsetter, vi kom i forholdsvis høy fart inn mot en lang venstresving som ”nyper” (blir skarpere), jeg hadde i mine noter at den gjorde det men jeg holdt litt for høy fart og driftet ut, det var så nære på at Patrik forberedte seg på en skikkelig smell.

Heldigvis gikk det bra og duoen vant denne 14 km lange etappen med 11 sekunder, etappe 9 vinner de med 9 sekunder, dette er den beryktede Rokosjøen etappen med det populære ”Engseth hoppet”, på denne klassikeren er de nest raskeste ekvipasje totalt og bare 7,5 sek bak totalvinneren som kjører en turboladet bil med 4wd. Avstanden opp til lederen i klassen er nå redusert til 1,1 sekunder. På den korte ss10 tar de ytterligere 0,6 sekunder og marginen er nå bare 0,5 sek. før de kjører inn til løpets siste service. Nok en gang med kun rutinesjekk og dekkskifte.

 

På første etappe etter service skulle de gå opp i ledelse da de nok en gang setter andre beste tid totalt, ledelsen er nå 4,7 sekunder, Steve og Patrik vinner tre av de siste fire etappene og vinner til slutt løpet med 9 sekunder og en fantastisk tredjeplass på totallisten, dette betyr også at han opprettholder sin A-seeding som sikrer han et startnummer blant de aller første også neste sesong.

–       Dette har vært en heftig dag, kanskje en av de beste så langt, jeg må si at jeg var noe skeptisk i går kveld om dette skulle gå men tenkte at hvis jeg ikke prøver går det i hvert fall ikke. Jeg er meget takknemlig ovenfor både mine mekanikere som stiller opp 100%, kartleser og ikke minst mine sponsorer som betaler denne satsingen for meg, uten dem hadde jeg ikke fått kjørt så det er med stor takknemlighet jeg avslutter årets sesong samtidig som vi har satt i gang det krevende arbeidet med å få alle bitene på plass for neste sesong sier en fornøyd Steve.
Foto: Morten K. Larsen, KL Media