Rudskogen Asfalt Classic

rudskogen 15 aug
Rudskogen asfalt Classic ble en suksess denne helgen. Det var fjerde runde av racing-NM i år, og denne gangen var de historiske biler i fokus.

De historiske bilene sto for drøyt halvparten av startfeltet, og ble delt inn i tre heat slik at alle skulle få kjøre.
Mest oppmerksomhet var det på heatet for nyere touringbiler der noen utenlandske sjåføren var involvert og hevet stemningen ytterligere. Best kjent var Eric Berger, 10 ganger svensk mester og som nettopp har fylt 90 år! I uken før konkurransen, fikk han et sertifikat fra Guinness rekordbok som sier at han er verdens eldste aktive racerfører! Det var også noen danske sjåfører på plass med Erik Høyer spissen. Han er Danmarks svar på Erik Berger. Han har vunnet så mange titler så han har mistet tellingen.
Rune Rødset ønsket å sette både svensker og dansker på plass, og han tok en overbevisende pole da han kjørte sin raskeste runde noensinne på Rudskogen. Mathias Havdal var andremann, men han var over et sekund bak. Det første løpet ble en kamp mellom Rødset, Mads Gjerdrum, Mathias Havdal, Kasper Aaskov og Anders Berger der Rødset vuant foran Gjerdrum og Havdal.
Kampen fortsatte i andre løp der Gjerdrum vant før Rødset og Aaskov. Erik Høyer kjørte i mål på 10. plass og Eric Berger på 11. plass. Berger annonsert at dette var hans siste start noensinne i Norge. Når denne sesongen er over han setter hjelmen på hylla for godt. Mange i publikum hadde kommet bare for å se Eric kjøre en siste gang.

I standardbilklassen for biler fra perioden 1966-1971 tok Aiman ​​Timraz pole. Han vant det første løpet før dansken Klaus Bodilsen og Tor Magne Tjemsland. Det andre løpet ble vunnet av Bodilsen før Tjemsland og Timraz.
I det lille standardvogn-heatet tok Atle Ramberg pole. Han vant begge løpene før Lars Kristian Ekorness. Odd-Andreas Ingebrightsen kom på tredjeplass i den første og Frode Alhaug kom på tredjeplass i den andre.
De «råeste» bilene fant vi i GT1 og 2. Joakim Ottersen tok pole med sin DTM Opel før Haavard Lien og Halvor Langkaas. Ottersen tok en trippel seier og satte dessuten en ny banerekord for produksjonsbiler på den tiden: 1.23.553. Førerne invitert publikum på vaker V8-rumling og fine fighter. I det første løpet kom Lien andreplass og Vidar Frogner tredje. I andre kom Frogner andre og Langkaas tredjeplass i GT 1. finaleløpet kom Langkaas andre.

I GT 2 vant Pål Berg første heat før Steffen-Andre Feet og Frode Alhaug. I det andre løpet vant Alhaug for an Feet og Berg. I det siste løpet vant Berg før Alhaug og Feet.

I GT3 tok Arild Riise pole, men etter det tok Ole William Nærsnes over showet. Han hadde kommet seg etter sin veldige luftetur på Kinnekulle, og vant alle tre heatene på Rudskogen. Riise kom på andreplass i det første løpet, og Odd-Rune Nærsnes kom på tredjeplass. I andre løp kom Odd-Rune på andre og Olav Rygge på tredje. I det tredje heatet kom Rygge på andreplass og pappa Nærsnes på tredje.

I GT4 vant Per Støldal første heat før Kåre Andreas Veim og Simen Tvete. I andre heat måtte Stødal gi tapt. Veim vant foran Stødal og Tvete. Siste heat vant Stødal foran Veim og Tvete. Simen Tvete kom til start i Heidi Frydenhaugs gammel Clio og tok tre pallplasseringer i sin første konkurranse i standardbil. Veldig bra debut fra hans side.

GT5 ble vunnet av Erik Halvorsen. Selv om Erik er norsk, og har konkurrert i mange år var dette hans første start i standardbil i GT. Erik kjører normalt med sin Volvo S40 i SSK-serien i Sverige i Volvo Cup. I år leder han cupen når to løp gjenstår. Remi Brendan Ødegård kom på andreplass og Trond Brekke på tredjeplass. Det andre løpet ble vunnet av Ødegård før Thomas Hårajuvet og Halvorsen. I det tredje løpet vant Hårajuvet før Ødegård og Halvorsen.

Oliver Andersen tok pole i Formula Basic. I det første løpet, måtte han imidlertid gi seg mot Theodor Olsen. Dennis Moen kom på tredje. Olsen vant også det andre heatet, men seiersmarginen var bare 0.173 sekunder til Moen. Thea Olsen endte på tredjeplass.

Henrik Krogstad vant begge heatene i Seven Racing før Eric Breivik og Daniel Gustav Raastad.
Corsa Italiana og BMW Cup var en gjesteklasser i denne konkurransen. Det var ikke så mange BMW, men de var raskest! Karl-Magnus Kjendlie Felumb vant begge løpene. Lasse Johansen var raskest italienske bil før Leif Arne Johnsen og Lars Ola Amundsen. I det andre heatet var Ivar Olafsen beste italienske før Johnsen og Bo Wilhelm Kielland.
Det gjenstår bare NM-finalen på Vålerbanen om en måned.