Helgens krasj i Rally Bohemia har Mads Østberg lagt bak seg. Nå gjelder det å kjøre på seg selvtillitt og bli vant til den høye hastigheten i Estland.
Tidlig i uken var Østberg til sjekk etter skadene han pådro seg i ryggen etter helgens krasj i Tsjekkia. Da legene ikke reagerte på noe spesielt og smertene ikke lenger er der, bestemte de seg for å dra til Estland og Rally Estonia.
– Ryggen blir bedre for hver dag som går, og så lenge jeg ikke har smerter kommer jeg til å kjøre, sier Østberg.
Nå er han og kartleser Jonas Andersson tilbake på grusveier i Estland og er så langt fornøyd etter en dag med gjennomkjøring. Fordi bilen som var med til Tsjekkia hadde såpass med skader at den nå til en større reparasjon, kjører han i helgen Jari Matti Latvala sin bil. En WRC-bil lik den Østberg er vant til å kjøre.
– Jeg kjenner at det er en annen bil, men det er akkurat samme setup som jeg skulle hatt i min egen bil, så jeg tror ikke det vil utgjøre noen forskjell. Nå gjelder det å fintune den før Finland, sier Østberg.
Veiene i Estland er svært like de Østberg om to uker skal kjøre på i Rally Finland. Et løp som er kjent for å holde høy hastighet og ha store hopp. Mye av det samme finner duoen i helgens rally i Estland.
– Jeg kjørte her i fjor også og følte at det var god erfaring. Det er raske veier, så nå gjelder det å bli fartsblind, sier Østberg.
Like viktig er det at Østberg får kjørt på seg selvtillit etter helgens krasj og ryggsmerter.
– Det er viktig at vi legger det bak oss og vi skal gjøre en viktig jobb her. Rally Estonia er en ypperlig testmulighet og selv om det kan bli noen utfordringer med ryggen, spesielt på hoppene, er vi klare for å kjempe om å vinne, sier Østberg.
Også i år er det god konkurranse i Rally Estonia. WRC-førerne Thierry Neuville og Martin Prokop stiller til start, sammen med det Østberg kaller «lokale helter» som i fjor beviste at de kan kjøre fort.
– Det blir tøft, men også en bra fight og jeg tror vi kan vinne, sier Østberg.
I løpet av rallyets to dager skal førerne gjennom 162 kilometer fordelt på 12 spesialetapper. I fjor vant duoen rallyet i Estland.