Om Norsk bilsport

 

OM BILSPORT

Bilsport er en motorsport der det brukes biler i ulike størrelser og fasonger til å konkurrere i på mange forskjellige måter. Det handler ikke bare om fart i alle bilsportsgrener, men også pålitelighet og ferdigheter.  Bilsport er internasjonalt organisert gjennom Det internasjonale bilsportforbundet (FIA).

HISTORIE

Det gikk ikke lang tid etter at den bensindrevne bilen var utviklet før det ble satt i gang konkurranser der det ble kappkjørt med bil. Da hadde det allerede vært konkurrert med biler dratt av hester en stund. Det første billøpet fant sted 28. april 1887 mellom Pont de Neuilly og Bois de Boulogne (2 km), og ble arrangert av sjefredaktøren for Le Vélocipède, Monsieur Fossier. Løpet ble vunnet av den eneste deltakeren, Georges Bouton, i en bil han hadde bygd sammen med Jules-Albert de Dion. Den 22. juli 1894 ble så den første virkelige konkurransen med flere deltakere arrangert av tidskriftet Le Petit Journal, dette gikk mellom Paris og Rouen. Igjen var Albert de Dion først i Rouen med sin bil, men en Panhard et Levassor ble vinner etter at andre forhold var tatt med.

BILSPORT I NORGE

Norsk bilsport engasjerer både unge og gamle, menn og kvinner. Bilsporten har et stort mangfold av grener og aktiviteter på forskjellige nivå, og dermed byr vi på mange muligheter for alle ambisjoner og forutsetninger.

Norges Bilsportforbund (NBF) er betegnelse på det sentrale leddet med administrasjon, styre og årsmøte. NBF har ansvar for regelverk samt norske mesterskap og norgescuper.

Norsk bilsport inkluderer dette sentrale nivå, samt bilsportorganisasjonene (KNA, NMK og Amcar) og lokale klubber – altså hele organisasjonen. Det er i de lokale klubbene aktiviteten i norsk bilsport skapes og drives. Rundt 130 klubber arrangerer rundt 470 løp og motordager i løpet av et år. Det er også i de lokale klubbene man er medlem, om man er aktiv, tillitsvalgt, funksjonær eller støttespiller.