Andreas Mikkelsen og Ola Fløene endte på en andreplass i S2000-klassen i Rally Sweden med sin Skoda Fabia S2000. Kun teamkollega hos VW Motorsport, Sebastien Ogier og hans kartleser Julien Ingrassia var foran.
Mikkelsen og Fløene kjørte sitt andre løp for Volkswagen Motorsport i bilfabrikkens oppkjøring mot full WRC-satsing med den nye VW Polo R WRC fra neste år. Mikkelsen kjørte imponerende, og hele tiden var han og Ogier veldig jevne. De presterte også etappetider som var fullt på høyde med flere WRC-førere.
Men på søndag fikk Andreas og Ola en punktering, på samme sted som Petter Solberg, på SS22 Lesjöfors. I motsetning til Petter hadde ikke Mikkelsen grunn til å satse fullt, så han valgte å bytte hjul inne på etappen. Det tapte han godt over to minutter på, og han falt da tilbake til 3. plass i S2000, bak P-G Andersson.
Men etter løpet fikk begge Protons førere to minutters tidstillegg på grunn av at det ble avdekket en feil ved et stag i forstillingen på bilene. Stagene var for lette i henhold til homologeringen. Dermed gikk Mikkelsen og Fløene opp på 2. plass igjen, og 13. plass totalt. De sørget dermed for fem norske blant de 13 beste i årets andre VM-runde.
-Jeg er godt fornøyd med løpet. Dette var vår andre VM-runde for Volkswagen, og en flott erfaring. Det var synd med punkteringen så sent i løpet, men slik er det. Det var veldig interessant å se hvordan teamet har utviklet seg siden forrige løp vi kjørte for dem i Finland i fjor. Det er veldig bra teamwork, sier Mikkelsen.
Han skal kjøre minst ytterligere fire VM-runder for VW i år, men har som hovedmål å forsvare fjorårets IRC-tittel for det britiske Skoda-teamet.
-Sammenlignet med IRC så er alt mye mer omfattende i VM. Løpene er lenger, og du må endre mye på holdningen til det hele i forhold til IRC. Man må ta det litt roligere i VM enn i IRC ettersom det er mindre servicemuligheter, men samtidig vil man jo hele tiden kjøre så raskt som mulig, sier Mikkelsen. Hans neste løp er åpningen i årets IRC, Rally Asorene, som kjøres allerede 23.-25. februar.