NBF-tekniker blir FIA-delegat

Tommy Kristiansen
Bilsportforbundets tekniker Tommy Kristiansen er engasjert av det internasjonale forbundet FIA som teknisk delegat under EM i Autocross i år.

Tommy Kristiansen skal være FIAs tekniske delegat ved samtlige ni EM-runder i Autocross denne sesongen. Dette er en ukjent gren i Norge, men internasjonalt sorterer den under FIAs Offroad Commision på lik linje med rallycross. Det er Tommys engasjement i rallycross som har fått ledelsen i FIA til å knytte ham til seg. At Norge ikke har deltagere i Autocross gjør også at Tommy ikke vil komme i noen situasjoner der det kan stilles spørsmål ved hans habilitet.

-Det blir spennende. Jeg har brukt det meste av romjulen til å sette meg inn i reglement og jeg var nylig på et seminar i Finland. Det er mye i Autocross som minner både om rallycross og crosskart, så det er ikke helt ukjent, sier Tommy Kristiansen. 27.-29. mai kjøres første EM-runde i Tyskland.

-Dette må Tommy, men også norsk bilsport, se på som en tillitserklæring. Tommy jobber fortsatt full tid i NBF og den erfaringen og kompetansen han vil tilegne seg gjennom denne oppgaven vil være svært nyttig for hans arbeid i norsk bilsport. Det er å se på som en skolering.
Norge har blitt en bilsportnasjon å regne med etter hvert, derfor er det ikke overraskende at vi også blir bedt om å bidra. Når man først er med i et internasjonalt samarbeid må man også være med å bidra, sier Generalsekretær Hallgeir Raknerud i NBF.

Det er fire EM-klasser i Autocross. Junior Buggy, 1600 Buggy, Super Buggy og Touring Cars. Det kjøres på baner som ofte er både mer svingete og trangere enn rallycrossbaner. Allikevel er det flere biler i hvert heat enn i rallycross. Det er også mest vanlig med start på grusunderlag, og det er firehjulsdrift i alle klasser.

Autocross

-Det er også ganske heftige biler. Vi snakker om vekt på rundt 600-1 000 kg og to liters turbomotorer. Klassen Touring Cars er noe helt annet enn rallycrossens Touringcar. Det er mer snakk om Supercars, sier Tommy Kristiansen.

-Hva er oppgavene til en teknisk delegat?

-I første rekke sørge for at arrangøren planlegger og gjennomfører teknisk kontroll på en skikkelig måte. Under løpene er man også en støtte for de tekniske kontrollørene, og dersom det skulle bli avdekket feil ved bilene vil teknikerne fremlegge det for den som er delegat før det eventuelt blir en jurysak, sier Tommy.

Det er i første rekke Tsjekkia, Frankrike og Tyskland som er de dominerende nasjonene i Autocross.

 

Terminliste EM Autocross

27-29. mai: Seelow, Tyskland
3-5. juni: Vilkyciai, Litauen
24-26. juni: Matschenberg, Tyskland
1-3. juli: Nova Paka, Tsjekkia
22-24. juli: St Georges de Montaigu, Frankrike
12-14. august: Prerov, Tsjekkia
19-21. august: Nyirad, Ungarn
9-11. september: Maggiora, Italia
16-18. september: St Igny de Vers, Frankrike