Krevende VM-åpning venter Mikkelsen

A_Mikkelsen_15_MC2
Andreas Mikkelsen stiller meget godt forberedt til en ny rallysesong. Men Norges fremste rallyfører demper forventningene foran Rally Monte-Carlo, som er årets første VM-runde – og kanskje sesongens mest krevende.

 

De siste to års VM-treer går inn i 2016-sesongen med ny kartleser. Anders Jæger har overtatt plassen i høyrestolen, og Rally Monte-Carlo blir guttenes første løp sammen.

– Vi hadde en test sammen i to dager før jul, og vi har begge jobbet intenst med forberedelser til en ny sesong. Både fysisk og mentalt har vi gjort en god jobb, og sånn sett er vi klare for å prestere på høyt nivå. Samtidig er dette vårt første løp sammen, og det vil være helt naturlig at vi vil bruke litt tid på å bli 100 prosent samkjørte. Men jeg forventer at vi vil ha en fin utvikling gjennom løpet, og at vi er der vi skal være når løpet er over. Lykkes vi med det, samtidig som vi ikke bommer med dekkvalg, så bør vi være med å kjempe om en plass blant de fem beste, sier Andreas Mikkelsen.

Volkswagen Motorsport-føreren legger ikke skjul på at Rally Monte-Carlo er et svært vanskelig løp, og med ny kartleser vil utfordringen enda større.

– Jeg skal ærlig innrømme at Rally Monte-Carlo ikke er et av mine favorittløp. Selv om jeg ble nummer tre her i fjor, så er dette et løp hvor jeg tidligere har fått erfare at kan være ganske brutalt. En tøffere debut for Anders og meg er det nok vanskeligere å finne. Men jeg er trygg på at Anders kommer til å gjøre en god jobb og at vi sammen vil ha en fin utvikling gjennom helgen, understreker Andreas.

Anders Jæger var kartleser for Ole Christian Veiby under fjorårets VM-runde i Monte, og sånn sett stiller han ikke med blanke ark til det legendariske løpet.

– Det er et komplekst løp, hvor feil dekkvalg kan bli skjebnesvangert. Bommer du med dekkene, kan du fort tape fem minutter. Etappene veksler mellom tørr asfalt, våt asfalt til islagt asfalt – og i verste fall kan vi oppleve alt dette dette på en og samme etappe, forteller Andreas, som ikke legger skjul på at det kribler i kroppen etter å komme i gang med en ny sesong.

– Det skal bli godt å ta fatt på 2016-sesongen. Det hele starter i mørket med to kveldsetapper torsdag, sier han.

 

Tidsplan Rally Monte-Carlo 2016

Torsdag 21 januar

20:18 SS1     Entrevaux – Val de Chalvagne – Rouaine (21,25km)

22:11 SS2     Barles – Seyne (20,38km)

FlexiService Gap

 

Fredag 22 januar

10:21 SS3     Corps – La Salle En Beaumont 1 (14,65km)

11:04 SS4     Aspres Les Corps – Chauffayer 1 (25,78km)

11:40 SS5     Les costes – Chaillol 1 (17,82km)

Service Gap

15:01 SS6     Corps – La Salle en Beaumont 2 (14,65km)

15:44 SS7     Aspres Les Corps – Chauffayer 2 (25,78km)

16:20 SS8     Les Costes – Chaillol 2 (17,82km)

FlexiService Gap

 

Lørdag 23 januar 

08:04 SS9     Lardier Et Valenca – Faye 1 (51,55km)

09:52 SS10   St Leger Les Melezes – La Batie Neuve 1 (17,13)

Service Gap

12:03 SS11   Lardier et Valencia – Faye 2 (51,55km)

13:51 SS12   St Leger Les Melezes – La Batie Neuve 2 (17,13km)

15:48 SS13   Sisteron – Thoard (36,60km)

Parc Ferme Monaco

 

Søndag 24 januar

Service Monaco

09:08 SS14   Col De L’orme – St Laurent 1 (12,07km)

10:57 SS15   La Bollene Vesubie – Peira Cava (21,36km)

12:08 SS16   Col de L’orme – St Laurent 2 (PowerStage) (12,07km)

 

 

VM-kalenderen 2016

21 – 24 januar Rally Monte-Carlo (asfalt/is)

11 – 14 februar Rally Sweden (snø)

3 – 6 mars Rally Mexico (grus)

21 – 24 april Rally Argentina (grus)

19 – 22 mai Rally Portugal (grus)

09 – 12 juni Rally Italia – Sardinia (grus)

1 – 3 juli Rally Polen (grus)

28 – 31 juli Rally Finland (grus)

18 – 21 august Rally Tyskland (asfalt)

8 – 11 september Rally Kina (asfalt)

29 sept – 2 okt Rally Frankrike – Korsika  (asfalt)

13 – 16 oktober Rally Spania  (grus/asfalt)

27 – 30 oktober Wales Rally GB

17 – 11 september Rally Australia (grus)