7. plass til Mads Østberg

mads_hellas_460.jpgMads Østberg ble beste norske fører med en 7. plass i Akropolis Rally. Både Petter og Henning Solberg ble felt av de tøffe forholdene i Hellas.

Det ble ikke den store norske VM-runden i Hellas. På veier som tok meget hardt på redskapen, ble det svært spesielle resultater. Det var rett og slett få som kom seg gjennom løpet uten store problemer, og svært mange kom seg ikke gjennom i det hele tatt.

Mads Østberg tok sin andre sjuendeplass på rad i Subaru, men han var langt fra uten problemer. Mads åpnet løpet strålende, og var oppe blant de fire beste, før han fikk problemer med punkteringer på fredag ettermiddag. Men i et løp der det er vel så viktig å kjøre klokt og forsiktig som fort, tok Subaru-føreren seg til mål og berget to viktige VM-poeng. Mads og hans svenske kartleser Jonas Andersson vant også en av fartsetappene.

– Det var artig med en bra avslutning og godt å få med seg VM-poeng. Men det forandrer ikke noe på min holdning til løpet. Sportslig sett setter jeg et stort spørsmålstegn om løpet skal være med i VM når vi ser hvor tilfeldig det er. Selv om Mads synes det er et morsomt løp, og gode arrangører, har ikke jeg noen sans for å konkurrere under slike forhold, sier Morten Østberg, teamsjef i Adapta World Rally Team.

Selv om de brutale veiene skapte en rekke tekniske utfordringer for teamet og samtidig ødela en plassering helt i toppen, er det mye positivt å ta med seg hjem fra Hellas. Under normale omstendigheter ville Mads og kartleser Jonas Andersson vært med å kjempe om en pallplassering. De hevdet seg høyt når alle de beste fortsatt var med i løpet, og lå på fjerdeplass da problemene meldte seg. Søndag innledet de med å vinne en fartsetappe – Mads sin andre etappeseier i karrieren. Den første kom under VM-runden i Sverige for drøyt tre år siden.

– Kjøringen har vært veldig solid. Mads kommer til å være synlig i toppen i mange år fremover, mener teamsjefen, som også deler ut en bukett med ros til resten av teamet.

henning_460.jpg
Henning Solberg og Cato Menekrud fikk sitt løp ødelagt på lørdag da de kjørte på en stein. Den samme steinen traff Dani Sordo, og Henning var ikke spesielt blid på at spanjolen ikke ga beskjed om at han sto og stengte veien.

-Da vi kom i full fart sto Sordo midt i veien, og vi var nødt til å kjøre på samme stein som felte ham for ikke å kjøre på bilen hans. Han kunne ha gitt beskjed slik at vi var blitt varslet. Dette var utrolig bittert. Vi kjempet tross alt om en pallplassering, sier Henning Solberg. Han lå på femteplass, kun 20 sekunder bak Sebastien Ogier etter etappe 7, og dette skjedde på SS8. Da var altså Sordo ute, og det vil si at Henning var oppe på 4. plass.

solbergp0309tw308_460.jpg 

Da Sordo forsvant tok Petter Solberg over andreplassen bak Mikko Hirvonen, men det skulle ikke vare lenge for Petter heller. Etter SS10 var han kun 21 sekunder bak Hirvonen, men så ble toppen av fjærbenet på venstre side foran slått i stykker og støtdemperen kom opp og slo opp panseret. Dermed var også Petters sjanser til en topplassering ødelagt, og han valgte å bryte løpet. Han startet heller ikke på søndag.

– Bilen er reparert nok til at jeg kunne startet på søndag, men jeg har bare en rallybil tilgjengelig og om noe skulle skje igjen ville jeg fått problemer med å få alt i stand til Rally Polen. Vi har virkelig stått på og gitt alt denne helgen, og vi gir aldri opp – men samtidig har vi også et lite budsjett som gjør at vi må vurdere nøye alt vi gjør, og da var det viktig og også å tenke videre til Polen.

– Jeg lå i høy fart på en rett strekning da det plutselig sa «bang», og toppen kom opp gjennom panseret. På transporten fikk vi jekka opp bilen sånn at demperen gikk ned igjen, og så boltet vi en skiftenøkkel fast over toppen, og kjørte videre. Vi kom oss gjennom både SS11 og SS12, men tapte fryktelig mye tid.

– Kort oppsummert er jeg veldig fornøyd med helgen allikevel. Jeg følte virkelig at jeg var med og kjempet om seieren, og der er det lenge siden jeg har vært. Vi har jobbet mye med å forbedre bl.a. kjølingen av motoren, og dette viser jo at vi faktisk har kommet langt på vei. Nå ser vi bare fram mot Polen, sier Petter Solberg.

Vinner av løpet ble Mikko Hirvonen, som dermed sikret Fords 80. WRC-seier gjennom tidene. Sebastien Loeb krasjet stygt og forsvant ut av løpet tidlig. Men franskmannen beholdt VM-ledelsen.

Akropolis Rally var talte også i PWRC, men Eyvind Brynildsen hadde valgt å velge bort dette løpet på grunn av de vanskelige forholdene. Han beholdt allikevel sin fjerdeplass sammenlagt, og er nå den eneste av de som har mulighet til å ta VM-tittelen som har to løp igjen. Brynildsen skal kjøre Australia og Wales.

PWRC-vinneren i Hellas ble overraskende grekeren Lambros Athanassoulas i en Skoda Fabia S2000.

Neste VM-runde er Rally Polen, 25.-28. juni. Der stiller også Andreas Mikkelsen i WRC-klassen med en Skoda Fabia.

Resultater Akropolis Rally

1. Mikko Hirvonen, Ford, 4.09.42,5
2. Sebastien Ogier, Citroën, +1.12,9
3. Jari-Matti Latvala, Ford, +1.45,0
4. Frederico Villagra, Ford, +3.48,3
5. Conrad Rautenbach, Citroën, +3.59,8
6. Kalid Al Qassimi, Ford, +7.04,3
7. Mads Østberg, Subaru, +12.24,9
8. Lambros Athanassoulas, Skoda, +12.47,6
15. Henning Solberg, Ford, +20.07,7

VM-stillingen
Førere WRC
1. Sebastien Loeb, Frankrike, 55 poeng
2. Mikko Hirvonen, Finland, 48
3. Dani Sordo, Spania, 31
4. Jari-Matti Latvala, Finland, 25
5. Henning Solberg, Norge, 21
6. Petter Solberg, Norge, 20
7. Matthew Wilson, Storbritannia, 15
8. Frederico Villagra, 14
9. Sebastien Ogier, Frankrike 13
10. Mads Østberg, Norge, 7

Team
1. Citroen Total 94 poeng
2. BP Ford Abu Dhabi 79
3. Stobart VK M-Sport Ford 49
4. Citroen Junior 24
5. Munchi’s Ford 18

VM-stillingen
Førere PWRC

1. Nasser Al-Attitha, Quatar, 39
2. Armindo Arujo, Portugal, 35
3. Patrik Sandell, Sverige, 28
4. Eyvind Brynildsen, Norge, 22
5. Martin Prokop, Tsjekkia, 18
6. Toshi Arai, Japan, 16
7. Lambros Athanassoulas, Hellas, 10
7. Andis Neiksans, Latvia, 10
9. Marcos Ligato, Argentina, 8