Før siste løp i det tyske langdistansemesterskapet leder Christian Krognes og hans teamkompiser Dominik Brinkmann og Ullrich Andree sammenlagt, og det hele skal avgjøres når det siste løpet går av stabelen førstkommende helg.
Nesten tusen sjåfører deltar i mesterskapet og før løpet er det fortsatt fem team fra forskjellige klasser som kan vinne sammenlagt. Alle løpene i serien kjøres på legendariske Nürburgring Nordschleife, populært kalt “det grønne helvete”, som er nærmere 25 kilometer lang og regnes for å være en av verdens mest krevende racerbaner.
Christian Krognes har konkurrert på Nürburgring siden 2010, da han fikk sjansen til å debutere med Møller Bil Motorsports Audi TT, og har nå over 300 runder på den legendariske banen. Han har hatt banerekorden i sin klasse (to liters motor med turbo) i over et år og regnes allerede som en av de aller raskeste førerne på Nürburgring uansett klasse. Krognes kjører i år for det tyske teamet Lautner Motorsport i en VW Scirocco GT24 med ca. 350 hestekrefter og en toppfart på over 250 km/t.
Det går godt unna med bare litt over 1000 kg bil og 350 hk?
”Ja men toppfarten er ikke det viktigste i VLN. Selv de raskeste bilene med over 100 hk mer enn Sciroccoen har ikke så veldig mye høyere toppfart, og årsaken er at Nordsløyfa er veldig kupert. Den bratteste stigningen er for eksempel på hele 17%, og høydeforskjell mellom høyeste og laveste punkt på banen er over 300 meter. På Nürburgring må derfor bilen være sterk, ha nok marktrykk og være godt balansert.”
Hvordan har sesongen i år gått?
”Det har vært en fantastisk sesong for oss og vi har vært det beste teamet. Lautner Motorsport er svært profesjonelle og dyktige på alt som er viktig i dette gamet. I tillegg har vi en sterk førertrio som samarbeider godt. Vi har vunnet syv av de ni løpene som er kjørt til nå. I ett løp måtte vi bryte på grunn av tekniske problemer og i ett løp ble vi kjørt av banen av en overivrig fører i en høyere klasse allerede i første sving. Nå er det slik at 8 av de 10 løpene er tellende, så vi må vinne siste løpet for å ta hjem sammenlagtseieren i kampen mot kandidatene fra de andre klassene.”
Med 7 av 9 seiere i lomma allerede burde vel det kunne gå greit?
”Så enkelt er det dessverre ikke. Klassen for to liters motorer med turbo er en av de hardeste klassene. Dessuten skal det svært lite til for å komme borti et uhell. Mellom 30 og 50 biler er innblandet i uhell hvert løp og selv om man er forsiktig kan det være vanskelig å komme utenom deler og olje på banen. I tillegg er det jo viktig at bilen holder. Fire timer er lenge i racing-sammenheng og bilene utsettes for belastninger ulikt alle andre racerbaner i verden, så her er ingenting avgjort før målflagget er nådd.
Har du noen planer for neste sesong?
”Nei, vi må gjøre oss ferdige med denne sesongen først. Jeg kjører jo på en svært god kontrakt i år og synes jeg har gjort jobben min. Hva Lautner Motorsport vil gjøre neste år har vi ikke snakket mye om enda, men jeg vet i alle fall at de er svært fornøyde med det jeg har levert. Drømmen ville vært å få prøve meg i et konkurransedyktig GT3 team her i Tyskland, og spørsmålet nå er vel egentlig hvilken type bil og klasse LMS ønsker å satse med neste år. De har ytret et ønske om å satse i en større klasse, noe som i tilfelle er interessant også for meg. Jeg er ferdig med økonomistudiene til høsten, og vet at jeg kan satse på motorsport på fulltid om sjansen skulle by seg – så nå gjelder det bare å holde hodet kaldt og forsøke å sikre en god avtale for 2013 ”