Østberg vant KNA Rally Finnskog

ostberg_600
Mads Østberg og Andreas Mikkelsen – Norges to fabrikkførere i rally – var i en klasse for seg i KNA Rally Finnskog. Østberg, som kjørte WRC-bil og teller med i NM, vant løpet, mens Mikkelsen var raskest av de som kjempet om NM-poeng.

På forhånd var det ventet at dette ville bli en duell mellom Mads Østberg fra NAF Motorsport Asker og Bærum og Andreas Mikkelsen fra KNA Kongsvinger. Og Norges to VM-førere skuffet ikke publikum. De knivet gjennom hele løpet, og vekslet på å være i ledelsen. Østberg, med kartleser Jonas Andersson, hadde motortrøbbel i sin Ford Fiesta WRC på de tre første etappene, og det gjorde at Mikkelsen og hans finske kartleser Mikko Markkula ledet til første service. Duoen kjører en Skoda Fabia S2000, som er en motorsvakere bil enn Østbergs WRC-bil. Mikkelsen holdt også unna for østfoldingen i sammendraget etter den 23,67 kilometer lange Bæreia-etappen etter service. Men forspranget på 16,2 sekunder var krympet til 7,6 sekunder da fire av løpets åtte etapper var kjørt. Østberg tok ytterligere fem sekunder på SS5, før Mikkelsen slo tilbake og vant SS6 med fattige tre tideler. På SS7, som var den siste etappen før siste service, ble det dramatisk. Bare flaks re ddet Mikkelsen fra å være ute av løpet. Mot slutten av etappen merket han at bilen begynte å fuske, og et par-tre hundre meter fra mål stoppet den. Mikkelsen rullet over målstreken med motorstopp. Det viste seg at bilen var bensintom. I og med at etappens målgang var på Kongsvinger Travbane, hvor også serviceplass var, klarte han utrolig nok dytte bilen inn til service. Mikkelsen tapte riktignok noen sekunder på at bilen gikk bensintom, og måtte se at Østberg overtok ledelsen med 1,1 sekunder før den avsluttende Bæreia-etappen, som skulle kjøres for andre gang.

Normalt skal ikke Mikkelsen ha muligheten til å henge på Østbergs WRC-bil, og det hadde han heller ikke da det hele skulle avgjøres. Ford-føreren var 8,1 sekunder raskere enn Mikkelsen, og vant dermed løpet med 9,2 sekunder – og KNA Rally Finnskog for tredje gang i karrieren.

Østberg kjørte løpet som forberedelse til kommende ukes VM-runde i Sverige. Da vil det norske publikummet få gjensyn med østfoldingen og resten av verdenseliten. Store deler av avslutningsdagen neste søndag er lagt til Norge. Blant annet er det ventet mye folk til den tilrettelagte publikumsetappen på Kirkenær Arena i Grue kommune.

Men Østberg var ikke helt fornøyd med utbytte han fikk av dagen på Finnskogen.

– Det har vært et trøblete løp for oss. Det har skjedd mye rart, og bilen har ikke vært samarbeidsvillig. Men det er alltid moro å vinne, selv om dagen ikke ble som vi hadde håpet. Vi fikk ikke de svarene vi øsnker, sier han.

Nå retter Østberg blikket mot VM-runden i Sverige. Der kjører han for seier.

– En pallplass er helt klart et mål, men jeg stiller til start for å vinne, sier han.

mikkelsen_600

I og med at Østberg ikke kjørte om NM-poeng, var det Mikkelsen som stakk av med NM-seieren i klassen for firehjulstrekkere.

– Jeg har hatt en meget god dag i bilen, og er veldig fornøyd med kjøringen. Jeg hadde griseflaks som kom meg inn på service etter å ha gått bensintom. Bortsett fra det har dagen vært nær perfekt. Gledelig er det også at samarbeidet med min nye kartleser Mikko Markkula fungerer så bra, sier Mikkelsen, som også vant sist gang han gjorde en gjesteopptreden i NM. Det var fjorårets NM-åpning på Gol.

Anders Grøndal fra NAF Motorsport Asker og Bærum, og kartleser Trond Svendsen, var de som var nærmest Østberg og Mikkelsen. Grøndal hadde turboproblemer mot slutten av løpet, men klarte likevel å holde sine argeste konkurrenter i kampen om NM-gullet bak seg. Sveinung Bieltvedt kjempet lenge likt med Grøndal, men ble hektet av da han punkterte på SS6.

– Dette var tungt. Jeg er mentalt sliten etter lange dager med forberedelser til Finnskogen og VM-runden i Sverige. Jeg måtte fighte hele veien, og er fornøyd med hvordan jeg klarte å gjennomføre løpet på en dårlig dag. I Sverige er målet å vinne klassen, sier Grøndal.

Eyvind Brynhildsen hadde børstet støvet av sin Mitsubishi Lancer for å bli kvitt litt rattrust før VM-runden i Sverige, hvor han skal kjøre en Ford Fiesta R5. Brynhildsen endte på fjerdeplass, snaut 10 sekunder bak Grøndal.

rokland_600

I NM-klassen for tohjulstrekkere ble det som vanlig en uhyre jevn kamp om seieren – og det ble til tider dramatisk. Frank Tore Larsen fra NMK Modum og Sigdal og kartleser Torstein Eriksen var raskest i sin Ford Fiesta R2 etter de tre første etappene. Men mot slutten på SS4 mistet de høyre bakhjul og tapte verdifulle sekunder på det. Da så Kongsvinger-gutten Steve Røkland, NMK Gardermoen, og kartleser Martin Holmdahl sitt snitt til å overta ledelsen. Røkland som også kjører Fiesta R2, ga aldri fra seg seieren på hjemmebane. Men han fikk ikke noe gratis, og måtte gi alt for å holde Anders Kjær, NMK Larvik, med Veronica Engan i kartleserstolen, bak seg. I mål var det ikke mer enn 4,3 sekunder som skilte de to ekvipasjene, mens Frank Tore Larsen endte ytterligere 20 sekunder bak på tredjeplass. Røkland var selvsagt fornøyd etter å ha vunnet sitt andre NM-løp på rad.

– Dette ble spennende! Jeg måtte pushe hele veien for å holde Anders (Kjær) bak meg. Jeg åpnet dagen litt dårlig, uten at jeg helt vet hvorfor jeg tapte litt tid til de andre. Men utover dagen gikk det bedre, men jeg var ikke trygg før jeg var i mål på den siste etappen, sier han.

I nasjonal klasse for tohjulsdrevne biler var det Jan Kåre Wilsberg fra KNA Kongsvinger og hans kartleser Tina Jeanette Olsen i en Volvo 940 som vant. Jan Egil Halland fra NMK Nore & Uvdal ble nummer to i sin BMW. Dermed fikk Wilsberg revansje for andreplassen under NM-åpningen på Hadeland, hvor det var Halland som vant. Tredjeplassen gikk til Søren Snartemo fra NMK Konsmo.

I nasjonal klasse for firehjulsdrevne biler ble det nok en gang seier til Vidar Kristensen fra KNA Eiker, foran Anders Persson Andersen fra NMK Hadeland.

Det ble kjørt åtte fartsetapper i KNA Rally Finnskog, som hadde start og målgang i Kongsvinger sentrum.

NRK1 sender en halv time fra løpet klokken 22.35 på søndag kveld.

Neste NM-runde er Numedalsrally, 3. mars.

Topp 10 KNA Rally Finnskog (uoffisiell)

1. Mads Østberg/Jonas Andersson, Ford Fiesta WRC 58:44.2
2. Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula, Skoda Fabia S2000 +10.3
3. Anders Grøndal/Trond Svendsen, Subaru +1:54.7
4. Eyvind Brynildsen /Anders Fredriksson, Mitsubishi Lancer Evo +2:04.1
5. Sveinung Bieltvedt/Roger Eilertsen, Subaru Impreza STI +2:15.0
6. Thomas Kvam/Stian Johnsen, Ford Fiesta S2000 +3:15.8
7. Peder Økseter/Rune Eilertsen, Subaru Impreza WRX Sti +3:21.3
8. Trond Lyseng/Pål Iversen, Ford Focus +3:37.0
9. Steve Røkland/Martin Holmdahl, Ford Fiesta R2 + 4:49.5
10. Anders Kjær/Veronica Engan, Renault Twingo R2 +4:53.8

Komplette resultater: www.rallyfinnskog.no/resultater2/7

Mer informasjon om løpet: www.rallyfinnskog.no

NM-stilling 2013 (uoffisiell) 2 av 7 runder

Tohjulsdrevne biler inntil 2000 ccm

1. Steve Røkland, NMK Gardermoen, Ford Fiesta R2, 60
2. Anders Kjær, NMK Larvik, Renault Twingo R2, 46
3. Frank Tore Larsen, NMK Modum & Sigdal, Ford Fiesta R2, 34
4. Marius Aasen, NAF Motorsport Asker & Bærum, 33
5. Sindre Furuseth, NMK Gardermoen, Ford Fiesta ST, 23
6. Petter Rolfsen, NMK Modum & Sigdal, Renault Twingo R2, 19

Firehjulsdrevne biler over 2000 ccm

1. Anders Grøndal, NAF Msp. Asker & Bærum, Subaru Impreza, 55
2. Sveinung Bieltvedt, NAF Øvre Østfold, Subaru Impreza, 39
3. Peder Økseter, NAF Sør-Østerdal, Subaru Impreza, 29
4. Andreas Mikkelsen, KNA Kongsvinger, Skoda Fabia S2000, 24
5. Geir Helge Frøslid, NMK Fluberg, Subaru Impreza, 23
6. Eyvind Brynildsen, KNA Varna, Mitsubishi Lancer, 20

Nasjonale klasser 2WD

1. Jan Egil Halland, NMK Nore & Uvdal, BMW M3, 53
1. Jan Kåre Wilsberg, KNA Kongsvinger, Volvo 940, 53
3. Tom Kristian Lien, NMK Modum & Sigdal, Volvo 940, 19
4. Geir Ingar Mythe, NMK Gol, Volvo 240, 18
4. Kenneth Trysnes, KAK, Ford Escort, 18
4. Søren Snartemo, NMK Konsmo, BMW M3, 18

Nasjonal klasse 4WD

1.Vidar Kristensen, KNA Eiker, Mitsubishi Lancer, 60
2. Anders Persson Andersen, NMK Hadeland, Mzda 323 4WD, 46
3. Even Moan, NMK Hadeland, Ford Escort RS Cosworth, 18
3. Svein Roger Andersen, NAF Øvre Østfold, Mitsubishi Lancer, 18
5. Stein Erik Brynildsen, NMK Gardermoen, Mitrsubishi Lancer, 15
6. Kåre Ekeland, NMK Konsmo, Subaru Impreza, 12