Dennis Olsen, som i år har tatt steget opp i Formelbil kjørte inn til en flott 3. plass på Silverstone i lørdagens race. Han har på kort tid hatt god progresjon og var etter lørdagens løp oppe på en 2. plass i sammendraget.
På fredagens to treningspass var Dennis over 2 sekunder bak til bestetid til å begynne med men kneppet raskt inn forspranget og var kun 0,28sek bak bestetid på kvalifiseringen. Dette ga startspor 3 i lørdagens løp og startspor 5 på søndagens løp.
– Vi hadde bare 20 runder med trening før løpet startet så vi måtte jobbe knallhardt med justeringen av bilen. Jeg har et veldig godt samarbeid med ingeniøren og teamet og vi fant raskt ut et godt oppsett på bilen. Silverstone er en krevende bane og alt må stemme om man skal ligge i toppen.
I lørdagens løp startet han i tredje spor og kom seg greit ut i starten. I første halvdel av løpet var han tett oppe og pushet på 2. plassen men kjørte smart og valgte å sikre en pallplass med tanke på mesterskapet. På søndagens løp startet Olsen i femte startspor og kom ut som sjette bil i den første runden. I en heftig innbremsing fra 250Km/t stupte Dennis på innsiden og klatret opp til femte plass. Han hentet raskt igjen luken som team- kamerat Louis Deletraz hadde skaffet seg, og de to hadde mange harde fighter. Med en snitthastighet på 175 Km/t er det ikke bare å kjøre forbi, men Dennis dro det lengste strået i siste runde og kjørte seg inn til en 4. plass i mål.
Formel Renault North European Championship samler de mest lovende formelbiltalentene og konkurransen blant de 30 førerne er tøff. De fleste av dagens F1 førere har kjørt Formel Renault og Kimi Raikkonen er den som har hatt kortest vei av dem alle. Etter bare 23 løp i Formel Renault debuterte han i F1.
Dennis tenker ikke på ferie. Han ønsker å bli best og forbereder seg så godt han kan. Tirsdag var han tilbake hos Red Bull Racing F1 for trening og simulatorkjøring og onsdag er han å finne på SPA banen i Belgia. Grundige forberedelser i simulator, testing, trening og evalueringer er hverdagskost for unggutten.
– Sammen med Managementet prøver vi hele tiden å være kreative for å finne gode løsninger. Allerede neste helg kjører jeg et løp på SPA i Belgia i en annen serie (ALPS)for å være best mulig forberedt til løpet mitt på samme bane i slutten av juli. Jeg liker banen godt og det skal bli spennende å prøve seg mot andre førere.
På årets fem første måneder har han hatt 100 reisedøgn men klager ikke over det:
Jeg er verdens heldigste som får lov til å gjøre det jeg er lidenskapelig opptatt av. Jeg trener hardt og forbereder meg så godt jeg kan uansett om det er trening eller løp. Vi gir alle sammen 110 % for å kunne lykkes med satsningen.