Viasat 4 og Viasat Motor sender direkte fra helgens EM-runde i rallycross i Finland. Petter Solberg (38) nærmer seg en fullkommen bil etter omfattende testing i uken som er gått.
TV-sendingen går søndag mellom klokken 13 og 15, og bilsportekspert Atle Gulbrandsen står for kommenteringen. Kommende onsdag klokken 23.20 vises oppsummeringsmagasinet. Det vil også bli direktesendinger på Viasat fra EM-rundene i Norge (16. juni), Sverige (7. juli), Frankrike (1. september) og avslutningen i Tyskland (21. september).
Tre svært viktige EM-runder i rallycross står for tur. Etter at motorfeilen som har forfulgt Solberg siden sesongstart ble lokalisert og luket ut sent forrige uke, gjennomførte den tidligere rallyverdensmesteren en ti timer lang test av bilen tirsdag.
I øsende regn jobbet Solberg, sjefmekaniker Ole Johan Rustad og sjefingeniør Simon Levett hele tirsdagen med å finne riktig oppsett og teste ut enkelte nye elementer på nordmannens Citroën DS3 Supercar. Fortsatt er det mindre enn tre måneder siden teamet begynte å skru sammen bilen, og den har lidd av ”barnesykdommer” i sesongens første tre EM-runder.
– Vi gjorde en viktig jobb i et forferdelig grisevær i Sverige hele tirsdagen, og jeg er veldig fornøyd med resultatet av testingen. Ole Johan og Simon lå i gjørma hele dagen og skrudde bil i ti timer. Jeg mener vi er forberedt til å kjempe helt i toppen i Finland. Bilen kjennes bedre enn noen gang, og de foregående løpene har vist at jeg har farten inne til å vinne, sier Petter Solberg.
I Ungarn ble 38-åringen felt av punktering på høyre forhjul etter to av seks runder i semifinalen. Hele helgen gjennom fusket motoren – uten at noen fant ut hva som var årsaken.
Umiddelbart etter løpet i Ungarn ble motorbygger Julian Godfrey flydd inn fra England, og systemingeniør Francois Regnier kom fra Frankrike med ett mål for øyet: Å løse motormysteriet.
Tidlig samme kveld var problemet løst: En sensor var delvis ødelagt og skapte alt trøbbelet.
– Det var en fantastisk følelse å teste bilen etterpå. Jeg lånte flystripen i Torsby for å sjekke at alt fungerte som det skulle i alle girfaser. Motoren oppførte seg helt annerledes. Det var utrolig viktig og en herlig følelse å finne ut av problemet, sier Solberg.
En ny og helt identisk motor skal tas i bruk til de svært viktige EM-rundene i Finland (8.- 9. juni), Norge (15.- 16. juni) og Sverige (6.- 7. juli). Det er samme, overhalte motor som østfoldingen sesongåpnet med på Lydden Hill i England 1. aprilhelgen.
Banen i Finland ligger i Kouvola, sørøst i Finland. Byen befinner seg 130 kilometer unna Helsingfors.
Hele 30 biler stiller til start i Supercars. Blant andre amerikanerne Tanner Foust og Brian Deegan. Ved siden av Solberg er trønderen Knut Ove Børseth, vestfoldingen Alexander Hvaal, bergenseren Andreas Bakkerud og hedmarkingen Mats Lysen faste EM-førere.
Tykkinmäki-banen er 1060 meter lang, har 58 prosent asfalt og varierer mellom 12 og 18 meter i bredden. Regjerende europamester Timur Timersjanov vant på banen i fjor. Ingen nordmenn har vunnet i Kouvola tidligere.
Første EM-runde (Lydden Hill, England) ble vunnet av Tanner Foust, mens i annen (Montalegre, Portugal) gikk briten Liam Doran til topps. Sist (Nyirad, Ungarn) seiret den svenske unggutten Timmy Hansen.
Petter Solberg endte på tredjeplass etter forrykende kjøring, men en tjuvstart i finalen, i Portugal. Da kjørte Mats Lysen inn til annenplass. Det er gått ett år og åtte måneder siden en nordmann (Sverre Isachsen) sist gikk til topps i største klasse i rallycross-EM.
EM-stillingen (etter 3 av 9 løp):
1) Timur Timerzjanov, Russland 67, 2) Timmy Hansen, Sverige 61, 3) Davy Jeanney, Frankrike 49, 4) Anton Marklund, Sverige 42, 5) PETTER SOLBERG, NORGE 41, 6) Mats Lysen, Norge 39, 7) Knut Ove Børseth, Norge 38, 8) Liam Doran, Storbritannia 31, 9) Alexander Hvaal, Norge 27, 10) Tanner Foust, USA 26.
…11) Andreas Bakkerud, Norge 22, 20) Henning Solberg, Norge 5.