I den andre NM-runden i Racing på Rudskogen ble også den første halvdelen av den nordiske cupen for GT-biler kjørt. En rekke dansker var på plass og totalt var det over 70 GT-biler og over 150 biler totalt! I det største heatet var det 35 biler til start.
I det største heatet ble det kjørt GT 1 og GT 2 sammen med danske Special Saloon klassene 5 og 4. Christer Gislerud var raskest i kvalifiseringen og han vant alle tre finaler. Han benyttet også anledningen til å polere Rudskogens offisielle banerekord på 1.23.577.
For noen av hjemme-favorittene startet ikke løpet så godt. Roger Hermansen kjørte av under kvalifiseringen og måtte starte sist. Vidar Frogner kjørte forbi under gult flagg og ble utelukket og Christian Nilsen var involvert i en krasj. Det var flere biler som ble stående langs banen i det første løpet, og dessverre ble ikke situasjonen løst svært godt. Mesteparten av løpet gikk bak safety car og heatet ble avflagget tidlig. Kritikken lot ikke vente på seg. Flere sjåfører uttrykte sin misnøye.
Bak Gislerud kjørte Christian Siepmann i mål som andremann og Wiggo Dalmo var tredjemann. I det andre løpet var den samme trioen på pallen, men i det tredje løpet så vi Frogner, Nilsen og Hermansen bak Gislerud. De hadde alle startet sist i løp to og deretter kjørt seg til bedre start posisjoner for race 3, noe som betalte seg til slutt.
GT4 løpet var den nest største klassen med 29 biler. Her kjørte også GT 4B og danske Special Saloon. Martin Vedel Mortensen var raskest i kvalifiseringen før Hans Hartman Petersen. Petersen vant det første løpet før Mortensen, mens rekkefølgen ble snudd i de to siste heatene. Stian Paulsen kom på tredjeplass i første løp, Bjarne Mortensen kom på tredjeplass i andre og tredje. Den berømte TV-personlighet Asgeir Borgemoen gjorde sin debut i en Honda i GT4 og han endte på 18., 22. og 18. plass.
GT 3 og Special Saloon 3 tok Bjørn Tvedt pole, men det var André Falkenhaug som vant alle tre løpene. Tvedt kom på andreplass i første løp foran Steffen Andre Feet og de byttet posisjoner i det andre løpet. I det tredje presset Tvedt godt på mot slutten, og tok inn mye tid på Falkenhaug. Marginen var bare 39/1000 til Tvedt. Feet kom på tredje.
I Danmark går en enhetsklasse med en Citroën DS3. Alle sjåførene kjøper en ferdig racerbil fra Citroën og konkurrerer på like vilkår. Denne klassen var på plass og kjørte to løp. Det er stor interesse i Norge for å starte klassen også her, så det var mye dekning av denne klassen i løpet av helgen både fra media og representanter fra NBF. Niklas Dall Knudsen var best på Rudskogen. Han tok pole og vant begge løpene. Kim Lund Johansen kom på andreplass og Ralf Nilsson var tredje i det første løpet. I det andre løpet kom Claus Donnerstag på andre og Johansen på tredje.
I Formula Basic tok Joakim Trinerud Rognlien pole og han vant det første løpet. Mads Siljehaug hadde en tøff helg. Han hadde bremseproblemer og startet sist. Men han avanserte opp til andreplass. Så kom bremseproblemer tilbake, og han falt tilbake til en endelig femteplass. Karl Ero tok andreplass og Aleksander Istad kom på tredje. I det andre løpet byttet Siljehaug og Rognlien på om å være i ledelsen og Siljehaug var først over målstreken. På teknisk etterkontroll ble det funnet at bilen hans veide 2 kg for lite, så han ble utelukket. Rognlien ble derfor vinner igjen foran Istad og Theodor Olsen.
I Seven Racing, så vi en stor kamp mellom Jørn Martin Aalerud og André Oskar Sandberg. Dessverre måtte Sandberg bryte med girkasseproblemer og Aalerud vant foran Henrik Krogstad og Jeanette Malm. I det andre løpet startet Sandberg sist, men han avanserte imponerende og kjørte seg opp til seier foran Aalerud og Krogstad.
Corsa Italiana og BMW Cup bidro med et felt på 29 biler. Karl-Magnus Kjendlie Felumb i en BMW vant det første løpet foran Fred Arve Monsen, Alfa Romeo og Jørgen Stokkan Alfa Romeo. Felumb også vant det andre løpet, da før Dag Alveng, Lancia og Jørgen Bjune, Ferrari.
Shortcar var med som gjesteklasse. Eirik Lövåsen trives virkelig på Rudskogen. Han tok pole og vant begge løpene. Erik Nilsen og Steinar Solibakke Klevi Trinnvis kom på andre og tredjeplass i første løp, og i det andre var Jostein Fonneland og Bert Harald Jensen på pallen.
Allerede kommende helg kjører alle historiske biler Velodromloppet i Karlskoga, og den siste helgen i juli kjører GT, Formel Basic og Seven Race Week på Kinnekulle Ring. Finalen for Nordisk Cup i GT kjører på Jyllandsringen i slutten av august.