8., 9. og 10. runde i USF2000 Championship ble i helgen kjørt på banen Mid-Ohio Sports Car Course i USA. Dette var Junior Team Norway-føreren Henrik Furuseths andre løp på denne banen som er en av hans favoritter, så forventningene var høye. Varierende værforhold gjorde det til en utfordrende løpshelg, også med tanke på at dette var sesongens eneste trippelløp.
Henrik Furuseth fra Råholt og NMK Gardermoen kjører den amerikanske formelbilserien USF2000, som er første trinn på ”Mazda Road to Indy”, det offisielle programmet til IndyCar for unge førere med stipend til serievinnerne på alle nivåer. Dette gjør seriene i programmet populære og nivået er høyt.
Stevnet begynte torsdag med to treningsomganger, og de gikk ikke spesielt bra for Henrik. Selv om teamet var godt forberedt med både tester på denne og liknende baner, slet de med mekaniske problemer. ”Vi slet veldig med oppsettet på bilen i treningsomgangene og hadde ingen progresjon”, sa en frustrert Henrik.
Også i kvalifiseringen slet teamet med oppsettet på bilen og Henrik kvalifiserte inn til en 13. plass med beste rundetid 0,7 sekunder bak ledelsen. ”Det var en tung kvalifisering med en bil som var veldig vanskelig å kjøre, balansen i bilen var ikke optimal med dårlig grep til underlaget. Vi visste at en stor endring på oppsettet måtte til for at vi skulle klare å kjempe i toppen i løpene”, var Henriks kommentar etter den skuffende kvalifiseringen. Hele 18 biler var innenfor et sekund i kvalifiseringen, det forteller litt om hvor jevnt det er og hvor høyt nivå det er i serien.
Morgenen etter var USF2000-bilene først på banen for Race 1. Det regnet kraftig nesten helt fram til start og banen var våt. Underlaget på banen er varierende med gammel og ny asfalt om hverandre. De nye asfaltdelene på banen var ekstremt glatte i regnet, på grunn av at oljen fra den nye asfalten kom opp til overflaten. Flere biler snurret og kjørte faktisk av banen under oppvarmingsrundene før løpsstart. Med forsinket start og flere hendelser underveis i løpet med gulflagg og Safety Car på banen, fikk de kun 4 tellende runder. Henrik klarte under de vanskelige forholdene og til tross for få runder å kjøre seg opp fra 13. startspor til en 7. plass.
I Race 2 senere samme dag startet han igjen fra 13. startspor. Henrik hadde en god start og kjørte seg raskt oppover i feltet. Allerede etter et par runder var han oppe på en 8. plass. Henrik tok ytterligere to plasser, og endte på en 6. plass i mål. ”Teamet gjorde en god jobb med oppsettet på bilen før løpet og endelig fungerte den som den skulle i svingene”, sa Henrik etter løpet. Dessverre fant teamet et problem med bensinpumpa, den fungerte ikke som den skulle og det gjorde at motoren heller ikke gikk som den skulle.
Søndag morgen var det nok en gang klart for nytt race. Bensinpumpa var fikset, og Henrik startet Race 3 fra 6. startspor. Det ble en dramatisk start der hele 11 biler var involvert i en massekrasj. Henrik var midt oppe i situasjonen men klarte med lynraske unnamanøvrer å unngå smellen. Henrik er etter forholdene fornøyd med egen innsats gjennom helgen, men venter fortsatt på den første pallplasseringen i serien.
Neste løp i USF2000 serien er 6.-7. september på Mazda Raceway Laguna Seca i California.