Etter en pause på tre måneder fra racing var Christian Krognes (23) tilbake i det tyske langdistansemesterskapet i en VW Scirocco GT24, for å konkurrere om de gjeveste plassene i klassen for to liters turbomotorer. Løpet som gikk over seks timer fungerte på mange måter som et treningsløp for Hamar-gutten, da nye utfordringer venter senere på høsten i en ny bil.
«Dette var en viktig gjennomkjøring for min del, og jeg er svært glad og takknemlig for at jeg fikk kjøre løpet i en konkurransedyktig bil. På forhånd visste vi at flere andre team hadde en sterkere førersammensetning totalt sett, så målet var å kjempe om en plass på pallen. »
Krognes startet i midlertidig løpet svært sterkt, og tok raskt ledelsen fra andre startposisjon. Etter åtte runder på den 25 kilometer lange banen hadde ledelsen steget til godt over minuttet, og teamkameraten Stephan Weingran tok over rattet etter et godt depotstopp. Teamkompisene kjempet hardt, men klarte i midlertidig ikke å holde ledelsen. Da det gjensto en time av løpet hadde tyskerne tapt nærmere fem minutter til Raeder Motorsports Audi TTRS som ledet, samt over tre minutter til Møller Bil Motorsport som lå på andreposisjon i klassen.
Forholdene vekslet raskt, og teamet valgte å gamble på å montere nærmest mønsterløse dekk for Krognes som skulle kjørre den siste timen. Et kraftig regnskyll tok i midlertidig knekken på strategien, og hovedfokuset ble til slutt å trygge tredjeplassen for teamet.
«Det hadde vært utrolig morsomt dersom dekkvalget hadde fungert, da de som lå foran oss gikk ut på regndekk for den siste timen. Dersom nedbøren hadde uteblitt, skal man ikke se bort i fra at vi kunne tatt et par minutter på konkurrentene i løpet av de siste rundene. Dessverre ble det ikke slik, men vi måtte prøve»
Hamar-gutten går inn i en spennende periode ettersom teamet som Krognes kjørte for i fjor, LMS Engineering, kommer på banen med en nyutviklet Audi TTRS i klassen for to-liters turbomotorer.
«Den første testen med det nye utstyret vil bli gjennomført i Tyskland den 6. september, og deretter er planen å debutere med bilen ved det neste løpet i det tyske langdistansemesterskapet i midten av den samme måneden. Det blir utrolig spennende å prøve noe nytt, og forhåpentligvis blir vi å regne med helt i toppen av klassen. »
Norsk dominans på ringen
Verdt å merke seg er at både raskeste runde i kvalifiseringen og løpet i klassen ble satt av nordmenn denne gangen, ettersom Atle Gulbrandsen var raskest for Møller Bil Motorsport på kvalet, mens Krognes satte raskeste tid i løpet.
«Det at vi fra lille Norge på sett og vis dominerer feltet i klassen på dette nivået er utrolig gøy, og viser at vi har kommet langt. Startfeltet i klassen består ofte av så mange som 60 førere fordelt på et tjuetalls biler, og da er det ekstra gøy at vi markerer oss med slike prestasjoner» – avslutter Krognes.
Det neste løpet i serien går den 14-15 september, også da på Nürburgring Nordschleife.