Krognes vil utfordre de beste

C_Krognes
Etter en sterk avslutning på 2013-sesongen med to klasseseire i det tyske langdistansemesterskapet, er Christian Krognes (23) klar for en ny sesong på Nürburgring i en nyutviklet Audi TT RS med ca 350 hestekrefter.

 

Krognes’ kontrakt med LMS Engineering ble signert like før jul, og snart reiser Hamar-gutten til den italienske Mugello-banen for årets første test.

 

Krognes skal videre delta med det tyske teamet LMS Engineering i alle de ti løpene i det tyske langdistansemesterskapet i racing, samt det legendariske 24-timersløpet på Nürburgring i slutten av Juni. Det er med andre ord en spennende sesong som venter racing talentet, som fortsetter i klassen for to liters turbomotorer.

 

Hvilke tanker gjør du deg om den kommende sesongen, Christian?

«Først og fremst er det veldig lettende å ha alle detaljer på plass i god tid før sesongen er i gang. LMS gav tydelig uttrykk for at de ville satse på meg etter suksessen i fjor, noe som har bidratt til at jeg har kunnet forberede meg bedre både fysisk og mentalt enn noen gang. Når det er sagt, så er opplegget også utrolig bra. Jeg har et team rundt meg som er svært profesjonelt, en bil som er konkurransedyktig i klassen, og dessuten får jeg kjøre på den tøffeste banen i verden. Alt ligger med andre ord til rette for en morsom og spennende sesong»

 

Hvilke mål har du satt deg for året?

«Hovedmålet er å vinne, ikke bare min kategori, men hele mesterskapet sammenlagt, slik vi gjorde i 2012. Da må vi i midlertidig være best i klassen ved nesten hvert eneste løp, noe som blir alt annet enn enkelt med konkurransen vi møter. Klassen for to liters turbomotorer er av de hardeste i mesterskapet, der blant annet ett av satellitteamene til Audi server flere biler. Løpene i fjor høst viste dessuten at den nye bilen er noe raskere enn bilen vi vant mesterskapet sammenlagt med i 2012. Derfor håper jeg også at vi i større grad kan være med å prege løpene totalt sett, og kjempe litt med de større GT3-bilene i år. Siden de har over 150 hk mer enn oss er det kanskje vel ambisiøst, men det fungerer fint som motivasjon – og det hadde jo vært gøy om vi kunne laget litt spetakkel her. Jeg tror nok de fleste ble overrasket da jeg ledet et av fire-timers løpene sammenlagt underveis i fjor, så alt er mulig dersom det klaffer»

 

Apropos GT3 – hvilke tanker gjør du deg om den klassen etter testen med BMW i fjor høst?

Å få et profesjonelt sete i GT3 er det soleklare målet mitt på sikt, men da må jeg fortsette å utvikle meg og prestere på en måte som gjør at jeg blir lagt merke til. Jeg er heldig som har med et par, viktige samarbeidspartnere på laget, men det er fortsatt mange førere som har vesentlig mer kroner å spytte inn i en satsing enn det jeg har. Derfor er jeg avhengig av å være så rask at jeg er en kandidat til et sete likevel. Testen med Schubert Motorsport gikk over all forventning, og kontakten med dem kan i så måte bli viktig fremover. GT3 klassen brukes dessuten mer og mer i markedsføring av bilfabrikantene som deltar, og Audi, Mercedes, BMW, Bentley, Aston Martin, Porsche med flere finansierer både team og førere på et utrolig høyt nivå. Det selskapet vil jeg inn i, men da må jobben gjøres skikkelig i år» – avslutter Krognes.

Årets første løp i det tyske langdistansemesterskapet finner for øvrig sted den siste helgen i mars, og foregår som alle andre løp i serien på Nürburgring Nordschleife.