Den svenske klassen V8 Thunder Cars, tilsvarende norske NTCC, ble svært underholdene da den gjestet Rudskogen i Pinsen sammen med NM-klassene i racing.
Førerne i V8 Thunder Cars hadde tøff start da verdens verste regnskyll kom like før kvalifiseringen. Den ble dermed vanskelig da det begynte å tørke opp mer og mer mot slutten. Gabriel Blomberg tok sin første pole. Begge løpene ble kjørt på tørt underlag. Blomberg forvaltet sin pole og tok ledelsen i løpet. Bak ham kjempet Marcus Palnér og Jens Edman lenge om andreplassen. Edman klarte å komme forbi og han satset alt på å ta igjen Blomberg. Da det var tre runder igjen han fikk kontakt og etter en hårete forbikjøring på utsiden etter start-svingen tok han over og vant, fulgt av Blomberg og Palnér. Marius Nakken startet lengst bak i feltet, og han kjørte seg opp til sjetteplass. Suksess-føreren fra Knutstorp Stein Frederic Akre, ble tvunget til å bryte etter en kollisjon. Elling Sebastian Aarvik krysset mållinjen som sistemann med vibrasjoner i bilen. Aarvik hadde imidlertid hatt tid til å sette den raskeste runden under løpet, så han kunne starte fra pole i andre.
Der fikk Aarvik en perfekt start og fikk raskt en luke til resten av feltet. Bak ham var det en klynge med Kim Andersson, Alx Danielsson og Nakken. De lå tett sammen til mål. Aarvik holdt unna og vant sin første seier i klassen, men så begynte dramaet! Aarvik ble utelukket fordi teamet ikke hadde en mann behjelpelig i parc ferme etter løpet. Teamet anket og etter diskusjon i juryen fikk Aarvik beholde seieren til slutt.
Den andre svenske gjesteklassen var Superkart. Dette er det raskeste du kan kjøre på våre breddegrader, men dessverre var det ikke så mange som kjørte denne gangen. Danske Henrik Vejen har vært overlegen de siste årene, og han har vunnet de fleste løpene. For to uker siden var han nær å slette den 24-år gamle banerekorden på Kinnekulle. Denne helgen slo Vejen til med en ny banerekord på Rudskogen med 1:23.179. Han vant det første løpet foran Patrik Lundgren og Erik Martin Gjertsen. Vejen vant også det andre løpet, mens Lundgren og Gjertsen bytte posisjon på pallen.
GT racing er fortsatt veldig sterk i Norge med seks underklasser! GT1 er den raskeste klassen, og den raskeste av alle så langt i år er Christian Nilsen fra Kleppe i Rogaland. Denne helgen vant han alle tre løpene! GT2 ble vunnet to ganger av Frode Alhaug og den siste seieren ble tatt av Thomas Solberg. I den nye FIA-GT-klassen GTF vant Steffen André Feet alle tre løpene. I GT3 var det en trio som ble vinnere; Bjørn Tvedt, Per Øyvind Seeberg og Arild Riise. I GT4 var det også tre forskjellige vinnere i Per Støldal, André Linder og veteran Erik Aksel Busch. Men etter siste løpet ble det lagt inn protest på Busch sin bil, som dermed gjennomgå teknisk kontroll før resultatlisten blir endelig.
I Shortcar hadde Sivert S Johansen en perfekt helg hvor han tok pole i kvalifiseringen, og vant begge løpene i flott stil. Eskil Dahlen lykkes like godt i 600-klassen, hvor han tok en dobbeltseier også.
Formula Basic har hatt et generasjonsskifte, og det er mange nye unge i klassen i år. Den eneste som har erfaring fra fjorårets Theodor Olsen. Så langt, kan han dra nytte av sin erfaring, men nykommerne bak ham lærer raskt og reduserer avstanden i hvert løp som går. Theodor vant begge løpene, men bak ham så vi som vanlig mye forbikjøring. Resultatet ble allikevel det samme i begge løpene til slutt med Alf Marius Loe Sandberg foran Dennis Moen.
Corsa Italiana var med som gjesteklasse sammen med BMW Cup. Ivar Olafsen var raskest i kvalifiseringen, men han kom dessverre ikke til start i første løp! Gisle Valen (Ferrari) vant det første løpet foran Gisle Fagerholt (BMW) og Fred Arve Monsen (Alfa Romeo). Olafsen fikk i orden sin Alfa Romeo til det andre løpet. Han startet sist og bød på helgens show da han kjørte gjennom hele feltet og vant løpet! Valen kom andre og Fagerholt på tredje. (Det ble kjørt en rekke sub-klasser i disse heatene i tillegg.)
Historisk Racing testet en ny heatinndeling denne gangen der de delte alle biler over og under 1600cc uansett alder. Ideen er å skape mer like muligheter for de som kjører. I det store heatet var, som vanlig, Mads Gjerdrum rask. Han vant begge løpene fra pole position, selv om Tom Herskedal var litt raskere i starten. Herskedal måtte ta til takke med andre-og tredjeplassen. De øvrige pallplasseringene ble tatt av Rune Rødset og Tor Magne Tjemslan. (Selv her var det flere underklasser).
Allerede helgen 20.- 22. juni er det løp på Rudskogen igjen. Da vil en rekke danske gjester kjøre NTCC, GT, Seven og Citroën DS3 Racing Cup med NM.