De norske racing-førerne var representert på to løp i helgen, hvert med en NM-Runde. GT-klassene deltok i den danske GP på Jyllandsringen, Danmarks største racingløp, sammen med NTCC. Hjem på Rudskogen var det Motorfestival med historisk racing på dagsorden.
Rundt 20 norske førere kjempet godt i Danmark og ga danskene skikkelig kamp i øsende regn! Spesielt lørdag var veldig våt. I GT1 utmerket Rune Ydstebø seg spesielt. Han hadde kanskje sin beste løpshelg noensinne! Han begynte med seier i første heat foran Christian Nilsen og Wiggo Dalmo. Han kjørte i mål på andreplass i andre heat, men ble henvist til femteplass med den begrunnelse at han ikke tar sin stopp og kjør straff for forbikjøring på gult flagg. Nilsen vant før Gisle Valen og Christian Siepmann. Den tredje heat ble vunnet av Claus Christensen før Ydstebø og Nilsen.
I GT2 vant Jarl Nilsen to løp og Thomas Solberg ett.
Arild Riise hoppet rundt på krykker med en skadet fot, men dette hindret ham ikke fra å vinne det første løpet i GT3 før Michael Carlsen og vinner av GT4 som var Per Støldal. Frode Egeland kom på andreplass i GT4 før Tore Christensen. Riise ble tvunget til å bryte det andre løpet med en drivakselhavari. Deretter gikk GT4-førerEgeland frem og var nummer to sammenlagt. Han vant GT4 før Heidi Frydenhaug og Støldal. I GT3 var Kjetil Hove beste norske på andreplass. Per Øyvind Seeberg kom på fjerde sammenlagt og andre i klassen foran norske Thor H Brynjelsen (som var nummer tre i første heat, også.)
Siste finalen var virkelig spennende. Riise startet sist og Seeberg midt i feltet, men disse to herrer plukket plassering etter plassering i regnet. Kjetil Hove ledet lenge, men han måtte gi seg til slutt. Michael Carlsen vant før Riise, Seeberg og Hove. Egeland vant GT4 før Støldal og Christensen. Det var en god fordeling med mange trofeer hjem til Norge! Helgen startet for øvrig med trøbbel da nesten halvparten av nordmennene + noen dansker ikke var på førermøtet. Alle ble flyttet fire plasser ned på start som straff.
NTCC kjører sammen med DTC. Danskene har en rekke dyktige førere, for eksempel ex Formel 1 førerne Jan Magnussen og Ronnie Bremer. De har også en haug med unge sultne sjåfører. Nordmennene, ledet av Marius Nakken, blander seg gjerne inn i tetstriden og gir danskene hard kamp. Denne helgen ble det i praksis gjennomført to fulle race-helger med fire kvalifiseringer og seks race heat!
Nakken begynte ved å kjøre inn på tredjeplass i det første løpet og syvende i andre. De første to heat kjøres som kvalifisering for den tredje, som er selve finalen. Nakken hang med ledelsen, men måtte ta til takke med femteplass.
Den andre runden begynte Nakken godt med å være nummer tre i super pole. Han fulgte opp med en tredjeplass i første heat. Andre heat var rent kaos etter en startsmell. De fleste førerne kom imidlertid i gang igjen. En av dem som tjente mest på dette var Bjarne Nordal som lå på femteplass de første rundene. Molly Pettit var ikke langt bak, men snart kom de raskeste sjåførene og jobbet seg jevnt og trutt opp gjennom feltet. Nakken klarte å knipe andreplassen, til tross for en straff for å kjøre på en annen fører. Dette betød at Nakken sto i pole i helgens siste finale. Han hadde sitt livs sjanse til å vinne finalen, men dessverre for Nakken, var det en trio av meget erfarne dansker som tok seg av pallplasseringene med Magnussen på topp. Nakken måtte ta til takke en hederlig fjerdeplass. Han hadde bare litt over sekunder opp til andreplass. Nakken har ettertrykkelig vist danskene at han ikke er til å spøke med, og det blir svært spennende å se neste løp på Rudskogen. Nordal og Pettit kjempet godt og de holdt til midten av resultatlisten i alle løpene. Elling Sebastian Aarvik deltok dessverre ikke i helgens race. NTCC sin promotor Rune Næss var veldig fornøyd med helgen, og han var glad for å kunngjøre at en TV-kontrakt er gjort i Danmark, og nå holder han på med et lignende design i Norge.
Samtidig ble Rudskogen Motorfestival avviklet og der var historisk racing på programmet. Historisk Racing vokser raskt, både i Norge og i våre naboland og i hele Europa. Hele 50 førere kom til start i helgen for å gjøre opp om hvem som var den raskeste rundt den kuperte banen. I den nyere klasse, med biler fra 1966-1981, var det fire sjåfører som ble løftet opp fra mengden. Vi fikk se en intens kamp mellom Hans Peter Havdal, Rune Rødset, Jacob Holm Matheson og Bjørn Andreas Viko. I det første løpet vant Havdal, bare 0,2 sekunder før Rødseth med Matheson på tredje plass. I den andre vant Rødset foran Matheson og Havdal.
I den eldre klassen har Mathias Havdal blitt årets komet. Han kom fra ingensteds og har dominert det meste av løp i år. Han startet fra pole, men i det første løpet, ble det en beskjeden 7. plass. Lars Kristian Ekorness vant før Atle Ramberg og Odd-Andreas Ingebrigtsen. I det andre løpet var Havdal tilbake på topp. Han vant foran Ekorness og Ramberg. En håndfull av danske sjåfører også kjørte løpet.
Etter denne intensive helgen venter endelig Rudskogen på 13 til 14 september. Da kommer også DTC og GT fra Danmark, og vi kan se frem til en riktig fin avslutning på sesongen.