Jublende øverst på seierspallen mottok VM-leder Petter Solberg hyllesten fra flere titall tusen franske fans etter triumfen i rallycross-VM søndag. Med to VM-rundeseirer på rad, tre totalt etter åtte løp, økte den norske motorsportkongen avstanden til rivalene ytterligere i kampen om tidenes først VM-tittel i rallycross.
Aldri har jeg vært så nervøs under et løp, og sjelden har jeg vært så sliten, trett, utladet og svett. Det føles helt utrolig med en ny seier. Det var ikke bare kjøringen som tappet energi, men også alt som var rundt løpet. Titusener av fans var ville etter å få autografer, bilder, håndtrykk og klemmer, og jeg fikk knapt et minutt for meg selv. Men det hører med til gamet og gir meg også veldig mye glede.
Jeg fikk ikke helt den starten jeg hadde håpet på lørdag. To tredjetider i heatene fortalte meg at vi måtte lete hardt for å kutte et par tideler til på rundene. PSRX-teamet mitt ble enig om å gjøre om på en rekke ting i oppsettet på bilen, og det ble jobbet på spreng ut over natten til søndag.
At min sønn Oliver (12) ble svensk mester i crosskart tidligere på dagen, økte motivasjonen betraktelig for å følge opp hans suksess.
Da jeg var klar til start igjen søndag morgen, kunne vi fokusere på å «safe» inn annenplassen etter innledende runder og få med flere VM-poeng enn mine nærmeste rivaler. Da vi kom til semifinalen hadde vi spart dekkene såpass at jeg kunne kjøre inn til trygg seier, og vi dro stor nytte av strategien også i finalen.
Det gikk hett for seg i finalen, og jeg måtte ordentlig kjempe for å holde ledelsen ut av første og annen sving. Mot slutten av løpet var det fortsatt svært kort tilbake til nærmeste VM-konkurrent Reinis Nitiss, så jeg måtte ta i absolutt alt jeg hadde på de siste to rundene. Da satte jeg også ny banerekord (rundetid på 37,003 sekunder) og fikk det svaret jeg hadde ønsket meg hele helgen av bilen.
Uten mekanikerne og teamet mitt, ville jeg aldri ha greid dette. Vi har vært smarte gjennom de siste seks løpene. Jeg vil fortsette å sanke flest mulige VM-poeng til minst mulig risiko i fortsettelsen også. Fortsatt gjenstår fire løp i VM, og 28 poeng er ikke nok til å ha full kontroll på mesterskapet.
Men vi nærmer oss stadig!
Det er en stor glede å lede VM og vinne løp. Jeg nyter hvert sekund av det.
Bare to ganger tidligere i karrieren har jeg maktet å vinne to eller flere VM-løp på rad: I 2004 (Rally Japan, Rally Storbritannia og Rally Sardinia) og 2005 (Rally Sverige og Rally Mexico).
Neste VM-runde avvikles i Tyskland (Buxtehude) om to uker. Det er en bane jeg likte svært godt i fjor. Jeg skal gjøre alt jeg kan for mer suksess – men ikke til enhver pris.
Sluttstilling RX of France:
1) PETTER SOLBERG, NORGE 3.48,241, 2) Reinis Nitiss, Latvia 0.01,449 min. bak, 3) Timmy Hansen, Sverige 0.01,613, 4) Ken Block, USA 0.02,750, 5) Pontus Tidemand, Sverige 0.16,552, 6) Timur Timerzyanov, Russland DNF.
Førermesterskapet sammenlagt:
1) Petter Solberg 185, 2) Reinis Nitiss 157, 3) Toomas Heikkinen 147, 4) Andreas Bakkerud 126, 5) Anton Marklund 124, 6) Timmy Hansen 118.