Det var finaler for Racing-NM på Rudskogen for alle klasser i helgen.I tillegg ble finalen for nordisk GT-Cup og NEZ-mesterskap for ThunderCars kjørt.
Den norske serien Thunder Cars heter NTCC og de kjører sin serie med den danske tilsvarende kalt Auto-G DTC. Helgens løp ble kjørt som NEZ Championship, noe som betydde at selv svenske, finske og baltiske sjåfører var velkommen til å kjøre. Det var bare en ekstra sjåfør som hoppet på dette, og det var Kim Andersson fra Sverige.
Marius Nakken var den norske sjåføren som imponerte mest denne helgen. Han var raskest i både kvalifisering og super pole, og han ledet det første løpet fra start til slutt! Imidlertid fikk han en tre sekunders straff og falt ned til andreplass. Fjorårsmester Dennis Lind fikk dermed seieren. Casper Elgaard kom på tredje.
I den andre heatet vender man startoppstillingen for de åtte beste i første løp. Mikkel C Johansen vant andre heat foran Elgaard og Nakken. Startoppstilling i tredje løp settes opp etter sammenlagtresultater fra de to første, noe som gjorde at Marius Nakken stod i pole position da det virkelig gjaldt. Han tok starten og ledet mer enn halvparten av finalen, men den erfarne ex F1-føreren Ronnie Bremer klarte å snike seg forbi og vinne med mindre enn ett sekund før Nakken og Elgaard. Dette var det første NEZ-mesterskapet noensinne for klassen, og Nakken skal ikke være misfornøyd med sølv.
Christian Nilsen i Chevrolet Corvette
Det var rikelig med GT-biler på Rudskogen denne helgen da Nordisk Cup skulle avgjøres i tillegg til NM. Det første løpet i Nordisk cup ble kjørt på Jyllandsringen for to uker siden, og nå var det finale. Det var seks norske GT-klassen og fire danske. I løpet for GT1 og 2 var Christian Nilsen i god form. Han vant alle tre løpene i GT1. Haavard Lien, Joakim Ottersen og Rune Ydstebø delte de resterende pallplasseringene i de tre løpene. Nilsen ble også norgesmester i GT1 og vant også Nordisk Cup.
Thomas Solberg tok NM-gull i sin Porsche i GT2.
I GT2 gjorde Roger Hermansen comeback og han vant umiddelbart! Thomas Solberg vant de to andre heatene, mens Hermansen og Per Arne Lunde delte de resterende pallplasseringene. Frode Alhaug var i ledelsen i mesterskapet foran de tre løpene i helgen, men han fikk bare kjørt kvalifiseringen før han måtte gi seg med tekniske problemer, og dermed ble det NM-sølv bak Solberg.
I GT3 har det vært Bjørn Tvedts år. Bilen hans har gått feilfritt hele året og kjøring har fungert bra. Det ble en overlegen NM-tittel. I helgen vant han to av løpene. Arild Riise tok en seier. Riise har kjørt veldig fort til tider i løpet av sesongen og tatt noen seire, men dessverre har ikke bilen holdt like bra hele tiden og det har vært for mange nuller i tabellen. Per Øyvind Seeberg har utviklet seg som fører i år. Han kjører bedre og bedre, og etter de gode resultatene i helgen, gikk han opp på andreplass i NM foran Riise. Seeberg vant også nordisk cup i gruppe 3.
Den jevneste GT-klassen i år har vært GT4. André Linder vant alle tre løpene i finalen, og han vant noen løp tidligere i år også, men noen ødelagte konkurranser betydde at han mistet for mange poeng. Det var Per Støldal som var mest konsekvent gjennom hele sesongen, og han vant mesterskapet i år. Dette er sannsynligvis den aller første sammenlagtseieren med en dieselbil i Skandinavia? Tore Christensen tok andre og Linder endte på tredjeplass.
I den internasjonale klassen GTF, har det vært en kamp mellom Steffen Andre Feet og Håvard Kollen gjennom hele sesongen. Feet fikk motorhavari i kvalifiseringen på Kinnekulle tidligere i år og måtte kjøre seks konkurranser med en dårlig motor. I finalen startet han med to seire før Kollen, men NM var ikke avgjort før den siste finalen. Feet gikk i depot etter oppvarmingsrunden med elektronikk-problem. Teamet skjønte raskt at de ikke kunne fikse feilen. De sendte ham ut på banen og håpet han ville komme til mål. Bilen gikk på halv gass og Feet prøvde å være ute og kjempet seg til mål og klarte å score nok poeng til å vinne norgescupen til slutt. Per Øyvind Seeberg endte på tredjeplass.
I rekrutteringsklassen GT4B, har vi sett noen nykommere i år, men dessverre er det ikke har tatt av i klassen som de hadde forventet. Remi Brenden Ødegård har vært årets utropstegn. Han hoppet inn i midten av sesongen og tok seks strake seirer, men Thomas Hårajuvet tok flere poeng gjennom hele sesongen og vant cupen før Ødegård. Thomas Marshall ble tredjemann.
Theodor Olsen leder an i Formel Basic.
I Formula Basic har det vært en interessant utvikling i år med nesten bare nye unge sjåfører i klassen. Theodor Olsen har hatt en nesten feilfri sesong, selv om han har blitt stadig utfordret. Han kom til finalen som klar vinner av Norgescupen, men NM er en annen historie for Formula Basic. Det avgjøres nemlig bare gjennom det aller siste løp for sesongen.
Olsen viste igjen sin klasse og han ledet fra start til mål. Men bak ham ser vi veldig spennende racing, akkurat som det bruker å være i Formula Basic. Marcus Påverud gjorde sitt livs løp da han startet fra sjuende spor, men avsluttet på andreplass, bare ett tidels sekund foran Alf Marius Loe Sandberg!
I Seven Racing har Henrik Krogstad vært klar juniorvinner en stund og foran finalen utfordret han regjerende mester Jørn Martin Aalerud om NM-tittelen. Aalerud vant første finaleheat like foran Krogstad, men det var fordel til Krogstad i tabellen. Aalerud vant også det siste løpet, men fordi Krogstad plukket enda en andreplass var det nok for junioren til å vinne NM.
Rune Rødset og Mathias Havdal NM-titler i historisk racing.
Årets rookie i Historisk racing er utvilsomt Mathias Havdal. Han vant begge løpene i helgen og ble mester i klasse 8. I klasse 9 vant Mads Gjerdrum begge løpene, mens Rune Rødset og Aiman Timraz byttet på å stå ved siden av ham på pallen. NM-tittelen tok Rødset foran Morten Thomte og Gjerdrum.
Shortcar hadde ikke NM-løp på Rudskogen denne gangen, men de gledet publikum med sin herlige kjørestil uansett. Julius Slatlem vant det første løpet før Joachim Hvaal og Sivert S Johansen. I det andre løpet vant Martin Barry Berg før Jostein Fonneland og Sivert S Johansen.