Seier og banerekord for Krognes

C_Krognes2
Etter at det åttende løpet i det tyske langdistansemesterskapet på Nürburgring ble avbrutt på grunn av tåke, var Christian Krognes (24) og hans teamkompiser Georg Niederberger og Stefan Wieninger klare for nytt fire-timers løp i helgen. Som vanlig kjørte de en Audi TTRS preparert av LMS Engineering i den tøffe klassen for to liters turbomotorer.

Trioen fikk en god start på helgen da Krognes kjørte inn til en ny banerekord på tiden 8.27,8 – omkring ni sekunder raskere enn den tidligere rekorden i klassen.

«Her falt det meste på plass slik jeg hadde håpet, og teamet var blant annet flinke til å finne en luke som gjorde at jeg fikk en runde som var forholdsvis fri for trafikk. I motsetning til tidligere fikk vi også prøve et sett med rene kvalifiseringsdekk fra Dunlop, og det var nok disse som utgjorde den største forskjellen. Å komme under 8.30 på denne banen med Audien har vært en drøm for meg lenge, og det var uten tvil en veldig tilfredsstillende barriere å bryte»

Krognes’ bil havnet dermed på pole position og startet løpet like foran Raeder Motorsport i deres Audi TTRS, med søsterbilen fra LMS Engineering like bak på en tredjeplass. Georg Niederberger startet løpet for førertrioen, og kom også først ut av starten. Etter et par runder ble han i midlertidig forbikjørt av søsterbilen med Daniela Schmid bak rattet, og inn til første pit-stop skilte det omkring 15 sekunder mellom de to bilene. Stefan Wieninger satte seg dermed bak rattet og satte i midlertidig i gang i et sterkt tempo, og etter nye tre runder var forskjellen utlignet. Deretter fulgte en spennende fight hvor Stefan til slutt kom seirende ut – og inn mot sitt pit-stop etter ni runder hadde han fått en luke på omkring ti sekunder ned til søsterbilen.

For Krognes gjensto det derfor bare å trygge seieren da han satte i gang mot den siste timen av løpet, noe som skulle vise seg å bli vanskeligere enn først antatt. Etter et par runder forsvant sakte men sikkert bremseeffekten på Audien, noe som gjorde at konkurrentene stadig nærmet seg mot målgangen i løpet. Etter fire timer kjørte i midlertidig Krognes først over mål, knappe 10 sekunder foran søsterbilen og en lignende Audi TTRS fra teamet Race & Event.

«Samtlige på teamet gjorde en fantastisk jobb i dag. Mekanikerne gjennomførte lynraske pit-stop, mine teamkompiser kjørte raskere enn noen gang før, og teamledelsen hadde full kontroll på strategien. Avslutningen ble litt mer spennende enn jeg hadde håpet på, og i etterkant av løpet vise det seg at leverandøren av bremseklossene hadde levert klosser av galt materiale. Dette vil bli rettet til siste løp i serien som går om to uker, og da skal vi gi alt for å ende sesongen på beste mulige måte» – avslutter Krognes.