Sammen med blant annet tidligere verdensmester i WTCC Rob Huff, deltok Christian Krognes (25) i helgen i det legendariske 24-timersløpet på Nürburgring Norschleife. Med debut i både ny klasse og ny bil var det et svært spennende løp Hamar-gutten sto ovenfor lørdag forrige helg.
Krognes delte en Mercedes SLS AMG GT3 sammen med nevnte Huff, Philipp Frommenwiler og Kenneth Heyer, driftet av tyske Team Premio. Bilen er kategorisert i den internasjonale GT3 klassen og har omkring 500 hestekrefter under panseret – med andre ord var det ikke hvilken som helst bil racing talentet hadde som arbeidsplass i løpet av helgen. Alt hadde i midlertidig ikke gått helt etter planen i forkant av løpet:
«I utgangspunktet skulle vi gjennomført en test med alle sjåførene i ukene før løpet her på Nürburgring, men teamet maktet rett og slett ikke å finne noe ledig tidspunkt – banen var fullbooket hele våren. For de andre sjåførene med mye erfaring fra GT3-klassen var ikke dette noe stort problem, men for min egen del måtte jeg debutere i bilen under kvalifiseringen på 24-timersløpet. Derfor ble det opp til de andre å sette en tid mens jeg forsøkte å gjøre meg kjent med bilen under vekslende forhold»
Tyske Kenneth Heyer kvalifiserte til slutt bilen inn til 30. posisjon i et felt på hele 160 biler – et godt utgangspunkt for løpet på hele 24-timer.
«Teamet var veldig klare på at vi skulle holde oss unna problemer underveis, og at vårt viktigste mål var å komme i mål innen topp-10 på søndag. Derfor var resultatet på kvalifiseringen helt greit for vår del, da vi følte at vi hadde farten til å kjøre oss opp mange plasseringer under løpet som strakk seg fra lørdag kveld til søndag kveld.
Rob Huff startet løpet for teamet, og allerede på det første passet plukket den tidligere WTCC-mesteren mange plasseringer. Krognes tok deretter over rattet på Mercedesen, bare for å møte kraftig regn allerede på sin første løpsrunde.
«Ettersom jeg var ute på banen med mønsterløse dekk ble det fort glatt når regnet plasket ned, men jeg fant likevel en ok rytme som jeg fløt godt på i rundene som fulgte. Når regnet avtok kunne jeg også starte å virkelig jobbe med bilen, og farten kom sakte men sikkert»
Samtlige sjåfører på teamet fulgte deretter opp med å kjøre solide pass de neste timene samtidig som de holdt seg unna nevneverdig trøbbel. Teamet plukket stadig flere posisjoner, og omkring fem timer før mål tok Krognes plass bak rattet på Mercedesen for sitt siste pass, i det de lå på tolvteplass.
«Her fant jeg virkelig flyten og nøt å kjøre bilen. Etter å kun ha fått fem treningsrunder i forkant av løpet var det godt å få inn flere gode rundetider, og endelig føle at man mestret maskineriet. Med litt mer ro klarer man også å oppfatte det utrolige livet som finnes like utenfor banen, hvor rundt 250.000 elleville mennesker koser seg i flere døgn med all racingen. Det er noe man sent glemmer både opplevelsen og synet av»
Med den gode flyten kjørte Krognes inn til teamets raskeste rundetiden i løpet av den lange løpshelgen, og teamet fullførte dessuten på en svært sterk tiendeplass etter en spennende kamp med en av fabrikksbilene fra Nissan helt på tampen.
«En tiendeplass i dette vanvittig tøffe selskapet er noe vi må være svært fornøyde med. Teamet ble satt sammen kun uker før vi kom hit, mens de aller fleste av våre konkurrenter har forberedt seg i månedsvis og brukt enorme ressurser for å legge til rette for nettopp dette løpet. Vi hadde det fantastisk morsomt, og jeg må takke både mine teamkompiser og mannskapet i teamet for en fantastisk utført jobb. For min egen del følte jeg at farten var svært bra, noe jeg fikk bekreftet fra flere hold etter løpet. Det gir naturligvis mersmak, og jeg jobber hardt for å sikre flere løp i denne kategorien også senere denne sesongen» – avslutter Krognes.