Tekniske problemer sørget for at første EM-runde i rallycross ikke gikk som planlagt for 18-åringen fra Ål i Hallingdal.
Sondre Evjen kjørte i helgen første runde i europamesterskapet i RX Lites på Hockenheim-banen i Tyskland. Målet før helgen var å komme seg til finale, men tekniske problemer satte en stopper for dét.
– I den første omgangen ble jeg hindret av at to foran meg fightet voldsomt. Jeg ville ikke blande meg inn og risikere skader, men det gjorde også at rundetidene ikke ble spesielt gode. I andre- og tredjeomgang var det en annen bil som vinglet veldig mye frem og tilbake foran meg, og jeg ble til slutt truffet. Det gjorde at styringen på bilen ble ødelagt, sier Sondre.
Teamet rakk ikke å få orden på styringen foran den fjerde og siste omgangen før semifinalen, og dermed måtte Evjen nøye seg med bakerste startspor i semifinalen. Før denne semifinalen var imidlertid styringen i orden igjen, men det varte ikke så lenge. Etter en litt dårlig start fikk Sondre opp tempoet på den andre runden, men da ble det igjen problemer for 18-åringen.
– Én av de andre bilene skled langt ut i en sving, og det gjorde at jeg kom meg forbi. I den neste svingen ble jeg dyttet og havnet nesten på toppen av en betongmur ved siden av banen. Det gjorde at styringen ble ødelagt igjen, og dermed var det umulig å ta igjen de foran, forteller han.
Til tross for den tunge helgen i Tyskland er Evjen overbevist om at pallplasseringer i mesterskapet er innen rekkevidde.
– Dette er bilsport, og da må alt klaffe samtidig som har litt flaks. Nivået i EM er jevnt høyt og alt må klaffe får å gjøre det bra, men det er fullt mulig å ta noen pallplasseringer, sier han.
Selv om det ble en tung helg for Sondre Evjen personlig, er han glad for at JC Raceteknik-teamet han kjører for gjorde det bra. Thomas Bryntesson og Joachim Hvaal ble henholdsvis nummer én og tre i helgens løp. Andreplassen gikk til franskmannen Cyril Raymond.
Neste EM-runde for Sondre Evjen er allerede neste helg (14.-15. mai). Da tar EM- og VM-sirkuset turen til Belgia og Jules Tacheny-banen.