M-Sport redder EM-start for Røkland

31 ROKLAND Steve BARTH Patrik Peugeot 208 VTi R2 ambiance during the 2015 European Rally Championship ERC Estonia Rally, from July 17th to 20th 2015 at Tallinn, Estonia. Photo Gregory Lenormand / DPPI

Steve Røkland og Patrik Barth var svært uheldig under Circuit of Ireland for noen uker siden da de kjørte av veien og rullet etter at alle hjulboltene knakk på høyre forhjul. En slik avkjørsel gjør et kraftig inngrep i Team Norway førerens budsjett for denne sesongen og det så lenge ut til at han måtte stå over neste EM runde, helt til telefonen plutselig ringte.

En fortvilet Steve fraktet selv bilen hjem etter rullingen i Irland, vel hjemme kunne det konstanteres at det var nok skader på både karosseri og bur til at det var det mest riktige å bygge et nytt chassi.

På tross av at Steve og teamet var tidlig ute med å bestille nytt karosseri og demontere den skadede bilen stod han både på grunn av økonomi og tidsbrist i fare for å ikke rekke det neste og viktige løpet på kalenderen, Rally Azorene i Portugal 2-4 Juni.

 

Men Steve fikk hjelp fra uventet hold. Fords fabrikksteam i rally, M-sport, er meget imponert over Steves og Patrik sitt tempo og ville gjerne at de skulle kjøre deres nye Ford Fiesta R2 med Ecoboost motor, bilen blir brukt i drive DMack serien men M-Sport hadde et ønske om å vise bilens potensiale i ERC junior.

 

-Vi har allerede vist at vår nye Ecoboost Ford Fiesta R2 har stort potesiale I FIA WRC løpene, nå følte vi at det var på tide å vise den frem I ERC Junior også, sier Maciej Woda som er teamsjef og ansvarlig for M-Sport’s avdeling for tohjulstrekk og deres satsing i ERC hvor de i fjor vant mesterskapet totalt med Kajetan Kajetananowicz også kalt Kajto som er deres fører i en Fiesta R5.

 

Den nye R2 bilen ble lansert i 2015, motor, gearkasse, bremser og hjuloppheng er kraftig forbedret fra den forrige modellen som Steve kjørte I 2012, 2013 og halve 2014 sesongen. Det er Ford’s prisbelønte 1,0 liters tresylindrede turbomotor som driver bilen, Ford er de eneste som leverer turbomotor til R2 klassen.

 

Effekt: 180hk @ 6200 RPM

Moment: 250NM @ 4000 RPM

 

-Jeg ble både glad og overrasket da de ringte. Det så lenge ut til at jeg ikke skulle få kjørt løpet på Azorene, jeg kjørte dette løpet første gang i fjor og synes det er et fantastisk løp så jeg gleder meg og det skal bli veldig spennende å kjøre den nye bilen, sier Steve.

 

Steve er jo godt kjent i M-Sport etter at han høsten 2011 vant den Internasjonale Fiesta Sporting Throphy shootout i konkurranse mot deltagere fra 16 europeiske land, seieren medførte at han i hele 2012 var ansatt i Ford sitt fabrikksteam i England og var med de på de fleste VM løpene rundt om i Europa.

 

I tillegg til dette var Steve med å utvkle deres R1-modell og kjørte denne i det britiske mestereskapet i rally med meget gode resultater.

 

M-sport drifter bilen under løpet og beskjeden før løpet er klar: Kjemp om seier!

 

I fjor var jeg med å kjempet om seieren på Azorene helt til siste etappe hvor jeg punkterte, jeg har stor tro på og håper at jeg kan gjøre det samme igjen. Jeg har ikke testet bilen ennå, men jeg har jo en del løp i den eldre typen Fiesta sier Steve og legger til, jeg skal kjøre en test mandagen før løpet og håper jeg kan få en del ut av det. Jeg gleder meg veldig til å kjøre og vi skal vise at M-sport valgte rett mannskap til jobben” sier en spent Steve Røkland.

 

M-Sport’s Maciek Woda er meget godt fornøyd med besluttningen. «Vi kjenner Steve fra den tiden han var hos M-Sport I England og vet hvilket potensiale han har som fører, han har ved flere anledninger vist at han er meget rask og vi synes at han var verdt å satse på. Når vi nå så en mulighet til å få han bak rattet på vår Fiesta R2 var det en mulighet vi ikke ville la gå fra oss, vi er sikkre på at han har erfaring nok til å gjøre det som kreves for å få et godt resultat under Rally Azorene» sier teamsjefen.