Mads Østberg og Ola Fløene i Ford Fiesta WRC, ble nummer sju i Rally Portugal. De beholder 3. plassen i VM, etter at 5 av 14 runder er unnagjort.
Løpet ble vunnet av Meeke/Nagle 29,7 sek foran Andreas Mikkelsen/Anders Jæger som ble nummer 2. Sebastian Ogier/Julien Ingrassia ble nummer 3, 34,5 sek bak vinneren.
«Ola og jeg evaluerer og oppsummerer etter hver etappe, og vi har vært godt fornøyd med hvordan det har fungert mellom oss, og selve kjøringen har stemt. Med unntak av at vi tapte rundt 3 minutter på gårsdagens SS11 og SS12, som vi kjørte med et teknisk problem, har vi gjort vårt beste hele tiden. Men ser vi på tidene, er det langt opp til pallen – det er vi ikke glade for», forteller Mads.
Utfordringen er problemer med nedgiring på bilen. Dette påvirker rytme, attakk og derfor farten ut av alle svinger hvor nedgiring er involvert. Dette må forbedre dersom farten skal opp. Den andre siden av saken er at duoen, med sikker kjøring og feilfrie løp, plukker jevnt med poeng og beholder 3. plassen sin i mesterskapet etter Rally Portugal. Det betyr at de fortsatt kjører tidlig på veien, noe som betyr dårligere feste på alle tørre grus-etapper, og påvirker problemet negativt.
Mads lovet på fredag at han skal gi en mer detaljert info når løpet er over og sier følgende:
«Som mange har fått med seg har jeg vært tydelig på at bilen ikke alltid girer ned når den skal. Vi har et elektronisk styrt hydraulisk girsystem som fungerer slik at jeg skal ikke gjøre noe annet enn å skyve, eller trekke i gir-hendelen, for å gire ned eller opp. Alt for ofte girer det ikke ned når jeg skyver inn paddelen. Jo glattere det er, dess større er problemet. Jo bedre feste, dess mindre problem.
Når bilen ikke girer ned, så vil det være stor risiko for avkjøringer flere ganger i løpet av hver etappe. Jeg får ikke noe forvarsel på når det ikke girer, eller når det funker. Da må jeg å ta hensyn til det ved hver nedgiring kombinert med brems inn i sving, og det er det noen av i løpet av en etappe. Dette sinker meg i tillegg til at rytme og attakk blir satt ut av spill.
Det er stilt spørsmål om hvorfor problemet bare gjelder min bil? Utgangspunktet for spørsmålet er feil, manglene er på alle bilene i teamet. Men jeg er bedre plassert i VM sammendraget og kjører derfor tidlig på veien, med dårlig feste, det trigger problemet. Jeg kjørte som nr. 2 på veien i Argentina, har vært 2 på veien mesteparten av Portugal. I Sardinia skal jeg kjøre som nr. 3 på veien, det er bedre enn 2, men ikke nok til at det vil løse det. Hadde jeg kjørt som bil nummer 7 eller 8 på veien, ville mye vært gjort. Men det har jeg ingen ønsker om, for det betyr at vi er dårligere i VM-sammendraget. Sammenlikninger med teamkompiser som ligger lenger nede på totallistene, og som kjører relativt langt bak, har derfor ingen verdi.
Kjøreteknikk kan ha innvirkning. Måten jeg bruker brems og gass i kombinasjon med nedgiringer for å balansere bilen, gir et høyt press på drevene ved hjulspinn, altså når det er glatt. Høyt press på drevene kan gjøre at giret ikke skifter. Dette finnes det løsninger på. Jeg har opp gjennom karrieren kjørt mange biler med paddel shift på samme måte, uten at det har vært problem. Altså er det løsbart, og teoretisk sett vet vi hvordan.
Jeg kommer til å jobbe aktivt og konstruktivt med teamet, for å få til en løsning. Om det ikke kommer på plass omgående, så lever jeg med det, bare jeg ser at det skjer noe i riktig retning. Inntil det er løst kan vi ikke ha en realistisk forventning om å forbedre tempoet vesentlig, så lenge vi klarer å forsvare sammenlagt-plassen høyt oppe i mesterskapet. Så er det selvsagt et spørsmål hvor lenge vi klarer det?»