Team Norway føreren Steve Røkland kjørte denne helgen sammen med sin Svenske kartleser Patrik Barth inn til en flott tredjeplass i klasse for juniorer under EM-runden i rally på den fantastiske øygruppen Azorene utenfor Portugal.
Steve og Patrik som rullet og vraket sin Peugeot under løpet i Irland for en stund siden ble oppringt av Ford teamet M-sport med tilbud om å kjøre løpet for dem i Deres nye Fiesta R2T med Ecoboost motor, en telefon som ble godt mottatt.
–Den telefonen smakte godt i en småtøff tid, jeg lurte lenge på hvordan vi skulle rekke å bli klare for start på Azorene så når M-sport ringte ble jeg glad sier Steve.
Løpet skulle derimot ikke gå helt smertefritt, et forrykende regnvær kom til å ødelegge den planlagte testen og når Steve og Patrik hadde fått kjørt 4,5 km med test måtte veien stenges da den nærmest lignet på en potetåker, så da var den testen over.
– Makan til uflaks, vi hadde planlagt å kjøre minst 50 km den dagen for at jeg skulle bli kjent med bilen, denne modellen har en en liters tresylindret motor med turbo og kjørestilen blir helt annerledes med denne enn med den jeg vanligvis kjører, så da var det surt at regnværet ødela veien. Rallybil med turbo har jeg bare kjørt en gang tidligere og det var inne på Bjerke travbane med en 4wd Fiesta R5 under et sprintrally i 2014 sier han.
Som forventet var ikke da tempoet helt på topp på de første etappene men tidstapet var allikevel ikke mer enn til sammen 20 sekunder på de fire første etappene Torsdag ettermiddag, allerede på Fredag etter noe endring på oppsettet skulle de komme bedre inn i rytmen og på etappe nummer fem og seks kjørte de inn til andre og tredjetid i klassen, løpets lengste etappe, den klassiske Sete Cidades som er 25 km gikk bilen plutselig i nød modus og klarte så vidt å dra seg selv på førstegir, det kom opp varsler om overoppheting så de stoppet å sjekket.
– Når det blinker rødt i alt som er og bilen nesten ikke går fremover måtte vi bare prøve å komme oss til et sted vi kunne stoppe uten å hindre de som startet bak, når vi fant et sted gikk vi ut av bilen, åpnet panseret men kunne egentlig ikke finne noe galt og når vi startet bilen gikk den helt riktig igjen, inne på service etter prøven var det egentlig ingen som kunne svare på hva som hadde skjedd og hvorfor, trolig en glapp i en kontakt eller noe slikt, tidstapet ble i hvert fall rundt to minutter sier Steve.
Med et tidstap på rundt to minutter skjønte de at kampen om seieren var over, de lå nå på en syvendeplass men ikke lenger bak enn at en fjerdeplass burde være mulig, opphentingen startet og resten av dagen og påfølgende dag ble det flere etappeseiere og med en forrykende bra tid og etappeseier på nevnte Sete Cidades etappen andre gang var de oppe på en sjetteplass.
Etter bra kjøring på siste dagens første etappe var de oppe på en fjerdeplass og når den Tyske fabrikk føreren i Opel Marijan Griebel kjører av veien på den neste etappen var pallplassen et faktum, derifra og inn til mål på den siste etappen gikk alt smertefritt og uten noen problemer.
–Dette løpet har gitt M-sport det svaret de ønsket, Deres Fiesta R2T har det nødvendige potensiale på lik linje med de andre R2 bilene, litt synd at reglene i R2 sier at man må kjøre med 98 oktan da en turbobil vil ha større utbytte av annet drivstoff enn en bil med vanlig sugemotor, vi er fornøyd med helgen så får vi bare se hva som skjer videre sier han.
Vedlagte bilder kan fritt benyttes men krediteres fotografen Morten Kristiansen Larsen