Fullførte årets hardeste løp

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2016 -WRC Italy Sardegna (ITA) -  WRC 09/06/2016 to 12/06/2016 - PHOTO :  @World

Den norske Omera Lube1 duoen, Marius Aasen og Veronica Engan sto på og kjempet seg til mål i Rally Sardinia denne helgen etter å ha først ha brutt løpet, da en lekkasje i girkassen oppsto lørdag. De fikk til slutt en fin syvendeplass i WRC2 i deres tredje VM-runde for sesongen.

 

– Selv om vi måtte bryte på lørdag, er jeg veldig fornøyd med gjennomføringen vår og at vi fikk kjørt alle etappene. Det er viktig for fremtiden, sier rallysjåfør Marius Aasen.

 

Torsdag ettermiddag startet et firedagers røft rally på Sardinia i Italia. Et løp Aasen aldri hadde kjørt før –  bare blitt fortalt om.

 

– Jeg hadde hørt mye om dette løpet, og jeg fikk gjort opp noen egne tanker om løpet etter gjennomkjøringen vi hadde i forkant. Det har vært et vanskelig løp, men jeg har hatt det veldig moro også, forteller Aasen.

 

Lørdag formiddag oppsto det problemer allerede på den første etappen. Da traff de en av de utallige store steinene i løpet, brakk den ene bærearmen og måtte bytte delen selv etter etappen. Dette tok lenger tid enn de hadde, og de fikk 60 sekunder i tilleggstid.

 

– Slik kan skje når vi kjører så fort som vi gjør, men jeg følte at vi fortsatt hadde en god mulighet for en bra plassering. Etter lørdagens service midt på dagen, skulle vi kjøre de samme etappene igjen –  og da var etappene mye mer oppkjørt enn første gangen. Etter målgang på SS13, så vi at det plutselig var masse olje under bilen da vi skiftet dekk. Det var en stor skuffelse der og da, men sånn er rally, sier Aasen.

 

Aasen og Engans mekanikere fant feilen og reparerte bilen allerede lørdag kveld, slik at de kunne kjøre igjen søndag morgen. Fire nye etapper ble kjørt og de kunne endelig senke skuldrene da de kjørte i mål søndag ettermiddag.

 

– Vi har satt mange gode tider denne helgen, og jeg er stolt av hva vi har fått til – til at vi aldri har kjørt dette løpet før. Nå gleder jeg meg veldig til Rally Polen som er allerede om tre uker. Dette løpet har jeg kjørt med R2en to ganger tidligere, og det skal bli moro å kjøre der med en R5 bil. Det så jeg frem til i hele fjor da vi kjørte i DDFT-cupen, avslutter Marius Aasen