Petter og Henning Solberg samt Eyvind Brynildsen stiller på startstreken for å forsvare de norske farger i Rally Argentina til helgen.
Etter den sterke norske laginnsatsen i Rally Potrugal, er det all grunn til å være optimister foran løpet i Argentina. Men for Eyvind Brynildsen har oppladningen blitt noe mer kaotisk enn hva som er godt foran et viktig VM-løp.
-Det har ikke vært noen god opplading, men nå er det i hvert fall klart at vi stiller til start i en innleid Mitsubishi Lancer Evo9, også får vi gjøre det beste ut av det, sier 21-åringen som kom til Argentina og helgens VM-runde uten rallybil!
-Det var ganske fortvilet da vi oppdaget at bilen var losset av båten i Brasil i stedet for i Argentina. Bilen var sendt fra New Zealand der teamet holder til, og brasilianske tollmyndigheter nekter å gjøre annet enn å sende bilen tilbake til New Zealand. Vi får den rett og slett ikke ut av tollernes varetekt, og dermed så hele starten her ut til å gå i vasken, kan Eyvind Brynildsen fra KNA Indre Ytre Østfold fortelle.
Brynildsen har leid bil av argentineren Federico Villagra, som selv skal kjøre en Ford Focus WRC til helgen.
-Det er en bil som er identisk med min egen, men den er i langt fra i samme tekniske stand. For å si det mildt så er det nok den mest velbrukte rallybilen jeg har sett.
Uansett tar Brynildsen det hele med godt humør, og satser på å komme seg gjennom løpet.
-Det er jeg er mest bekymret for er om bilen holder hele løpet. Vi mangler også mye reservedeler, men har fått samlet sammen det viktigste med god hjelp fra snille konkurrenter. Om ikke bilen er like rask som de beste bilene er helt greit, men det viktige nå blir å fullføre. Klarer vi det regner jeg med at vi kan ta med oss noen poeng herfra, og ikke minst er vi allerede blitt en erfaring rikere, sier Eyvind Brynildsen, som ligger på 3. plass i VM for production cars. Rally Argentina er hans tredje VM-runde, og han har andreplass fra Rally Norway og tredjeplass fra Rally Portugal.
-Det positive så langt er at jeg i hvert fall liker veiene her godt. Det blir et vanskelig og svært teknisk løp. Det er mye smale veier og store steiner og fjell ved siden av veien, så man skal ikke gjøre store feilen før det får alvorlige konsekvenser her, sier Brynildsen.
Petter Solberg
Petter Solberg har båe gode og mindre gode minner fra Rally Argentina. Han har tatt to andreplasser i løpet i 2002 og 2006. Han har også blitt felt av de enorme vannmassene man ofte skal forsere, og i fjor måtte han bryte med teknisk feil på sin bil.
Etter å ha kjørt inn til en fjerde plass i Portugal med to virus i kroppen, reiste Petter rett hjem for nye undersøkelser hos lege. Etter påske kom svarene som viste at han nå er på bedringens vei, og at kroppen responderer bra på medisin.
– Ikke helt i toppslag enda, men absolutt på rett vei. Legene har full kontroll, og jeg merker bedring for hver dag som går, sier Petter.
– Rally Argentina byr på noen av de råeste etappene i VM-sirkuset. Her går det fort gjennom et veldig varierende landskap. Underlaget er grus, men mye sand gjør det ganske løst. Det er mange elver som skal krysses, og fjell-etappene med smale og svingete veier krever 110% konsentrasjon, sier Petter.
Hans Citroën Xsara WRC kommer til Argentina med ny motor og Kypros-oppsett på demperne, og Petter er ganske sikker på at vi skal være med å kjempe i toppen.
Henning Solberg
Henning Solberg deler fjerdeplassen sammenlagt i VM med lillebror Petter foran Rally Argentina. Nettopp i Argentina vant Henning sin aller første farstetappe i et VM-løp i 2006, og utrolig nok delte han seieren med Petter da de fikk nøyaktig samme tid på SS16.
-Jeg ser virkelig frem til Rally Argentina. Det er et løp jeg alltid har likt svært godt. Vi har alltid kjørt fort og vært konkurransedyktige her, og jeg synes det har vært enkelt å finne frem til en et bra oppsett og få en god følelse med bilen her, sier Henning Solberg.
-Vi har konsentrert oss om å bruke samme innstillinger på bilen som vi hadde her i fjor, og på den måten håper jeg vi raskt kan finne frem til det optimale i årets løp selv om forholdene kan være noe annerledes. Dette vil gjøre oss i stand til å satse maksimalt fra start. Det blir et viktig løp fos oss, og jeg trenger en topp fem-plassering for å henge med i VM-sammendraget, sier Henning videre.
Henning og hans kartleser Cato Menkerud har en 5. plass fra 2007 som sin beste plassering i Argentina. I fjor hadde de mye trøbbel, og brøt faktisk både fredag, lørdag og søndag. Vant SS16 sammen med Petter i 2006.
Rally Argentina, som er årets femte VM-runde kjøres i Cordoba-regioen. Løpet er et av to utenfor Europa i år, og har sin base i byen Villa Carlos Paz. Løpet inneholder 23 fartsetapper som kjøres på grus. Etappene er til sammen 331,8 km.
Det er varierende forhold, og også store høydeforskjeller i løpet. På det høyeste er førerne hele 2 122 moh på etappen El Condor på lørdag. Løpet er også kjent for sine mange såkalte water-splash, eller passering av elver som krysser veiene.
Været kan også være svært skiftende i Argentina på denne tiden. Det går mot vinter i området der løpet kjøres, og temperaturen kan variere fra seks-sju grader om natten til opp mot 30 varmegrader på dagen. I tillegg er det meldt at det kan bli regn i helgen, og da blir kjøreforholdene vanskelige.
Rally Argentina er kjent for et utrolig entusiastisk og stort publikum, og inne på Cordoba Stadion, der det kjøres super spesial-etappe, er det ventet fullsatte tribuner.
Rally Argentina innledes med startseremoni og en super spesial-etappe på Cordoba Stadion, godt kjent fra fotball-VM i 1978, natt til fredag norsk tid.
Sebastien Loeb er kongen av Rally Argentina med seier de fire siste årene. Den franske Citroën-føreren har vunnet samtlige fire runder så langt i årets VM.
Rally Argentina på TV
NRK sender fra Rally Argentina som følger:
Lørdag NRK1 kl. 15.30: Fra fredagens etapper
Søndag NRK1 kl. 17.20: Fra lørdagens etapper
Mandag NRK2 kl. 23.05: Fra oppsummering hele løpet
Eurosport sender som følger:
Lørdag kl. 08.30 (reprise 10.30): Fra fredagens etapper
Søndag kl. 08.30: Fra lørdagens etapper
Mandag kl. 08.30: Fra søndagens etapper
Tidsskjema Rally Argentina (norsk tid)
23. – 26. april
Torsdag 23. april: Dag 1 Carlos Paz – Carlos Paz
Start Carlos Paz, 23.30
SS1 Estadio Cordoba I, 2.40 km, 00.05
Etappemål Carlos Paz, 00.45
Fredag 24. april: Day 2 (fortsetter) Carlos Paz – Carlos Paz
Service A Carlos Paz (15 min), 11.07
SS2 La Cumbre – Agua de Oro I, 14.94 km, 11.45
SS3 Ascochinga – La Cumbre I, 22.38 km, 13.41
SS4 Capilla del Monte – San Marcos I, 22.95 km, 14.44
SS5 San Marcos – Charbonier I, 9.61 km, 15.16
Service B Carlos Paz (30 min), 17.17
SS6 Ascochinga – La Cumbre II, 22.38 km, 19.26
SS7 Capilla del Monte – San Marcos I, 22.95 km, 20.29
SS8 San Marcos – Charbonier II, 9.61 km, 21.01
SS9 La Cumbre – Agua de Oro II, 14.94 km, 22.04
Service C Carlos Paz (45 min), 00.04
Etappemål Carlos Paz, 00.49
Totalt km SS 1. Dag: 142.16 km
Lørdag 25. april: Dag 2 Carlos Paz – Carlos Paz
Service D Carlos Paz (15 min), 12.00
SS10 El Mirador – San Lorenzo I, 20.81 km, 14.38
SS11 Mina Clavero – Giulio Cesare I, 22.79 km, 15.12
SS12 El Condor – Copina I, 16.29 km, 16.00
SS13 Icho Cruz – Carlos Paz I, 9.73 km, 16.46
Service E Carlos Paz (30 min), 17.30
SS14 El Mirador – San Lorenzo II, 20.81 km, 20.23
SS15 Mina Clavero – Giulio Cesare II, 22.79 km, 20.57
SS16 El Condor – Copina II, 16.29 km, 21.45
SS17 Icho Cruz – Carlos Paz II, 9.73 km, 22.31
SS18 Estadio Cordoba II, 2.40 km, 00.05
Service F Carlos Paz (45 min), 00.45
Etappemål Carlos Paz, 01.30
Totalt km SS 2. dag: 141.64 km
Søndag 26. april: Dag 3 Carlos Paz – Carlos Paz
Serv G Carlos Paz (15 min), 12.30
SS19 Villa Giardino – La Falda, 15.78 km, 13.48
SS20 Valler Hermoso – Casa Grande, 10.95 km, 14.20
SS21 Cosquin – Tanti, 11.27 km, 15.03
SS22 Tanti Nuevo – Villa Garcia, 7.60 km, 15.26
SS23 Estadio Cordoba III, 2.40 km 17.05
Service H Carlos Paz (10 min), 18.03
Målgang Carlos Paz, 18.30
Totalt km SS 3. Dag: 48.00 km
Totalt km SS hele løpet: 331.80 km
VM-stillingen
Førere WRC
1. Sebastien Loeb, Frankrike, 40 poeng
2. Mikko Hirvonen, Finland, 30
3. Dani Sordo, Spania, 23
4. Petter Solberg, Norge, 14
5. Henning Solberg, Norge, 14
6. Matthew Wilson, Storbritannia, 8
7. Jari-Matti Latvala, Finland, 6
8. Chris Atkinson, Australia, 4
8. Frderico Villagra, 4
9. Mads Østberg, Norge, 3
9. Sebastien Ogier, Frankrike 3
9. Conrad Rautenbach, Zimbabwe, 3
Team
1. Citroen Total 64 poeng
2. BP Ford Abu Dhabi 40
3. Stobart VK M-Sport Ford 27
4. Citroen Junior 11
5. Munchi’s Ford 7
VM-stillingen
Førere PWRC
1. Armindo Arujo, Portugal, 23
2. Patrik Sandell, Sverige, 20
3. Eyvind Brynildsen, Norge, 14
3. Martin Prokop, Tsjekkia, 14
5. Nasser Al-Attitha, Quatar, 11
6. Andis Neiksans, Latvia, 8