Etter en overlegen seier i åpningsløpet i det tyske mesterskapet i langdistanseracing leder Møller Bil Motorsport med sjåførene Atle Gulbrandsen og Håkon Schjærin mesterskapet totalt – i konkurranse med 230 andre team.
Aldri før har et norsk team ledet det populære mesterskapet (VLN) som samler mer enn 200 biler og over 30 000 tilskuere på hvert løp, men etter årets første løp på den 25 kilometer lange Nürburgring Nordschleife leder Møller Bil Motorsport sammenlagt.
-Mesterskapet er utformet slik at den som vinner klassen med flest deltakere får mest poeng. Som tidligere er 2,0 litersklassen, som vi kjører, den desidert største og tøffeste å vinne, så med seier i denne klassen leder vi også hele mesterskapet totalt, forklarer teamsjef Øystein Holtet.
De norske Audi-gutta vant altså 2,0 litersklassen i lørdagens 4-timersløp, og kom også på en meget sterk 18. plass totalt. De bilene som slo Møller Bil Motorsport totalt kjører nesten alle biler med dobbelt så stort sylindervolum, samt i klasser med færre biler til start.
I sin klasse var Schjærin og Gulbrandsen overlegne. Det hele startet med bestetid på kvalifiseringen og pole position. I begynnelsen av løpet kjempet hedmarkingene en durabelig kamp mot erkerivalene fra BMW, Opel og Honda, men de kunne ikke holde følge. Selv ikke fjorårets sammenlagtvinnere av det tyske mesterskapet, Kissling Motorsport med en Opel Astra, kunne gjøre noe med nordmennene i dag, og det var det nederlandske MBM-teamet med en BMW 320 som kom på andreplass. Atle Gulbrandsen toppet det hele med å sette ny runderekord på 09.23 på den 25 kilometer lange banen.
-I dag har vi god grunn til å være stolte av oss selv. Vi har kjørt et perfekt løp, og kjørte fra resten av feltet. Vi vant ikke fordi konkurrentene fikk problemer, men rett og slett fordi vi var best, jubler Holtet.
25 biler startet i 2,0 litersklassen lørdagens løp, og ingen kunne tukte en norskbygget Audi A4, som har blitt oppgradert i vinter.
-Vi venter egentlig på en helt ny Audi TT, som bygges i Tyskland, men vi har også brukt litt tid på å oppgradere vår velbrukte Audi A4 i vinter. Forandringene vi har gjort fungerte veldig bra for i dag var vi raskest selv om nivået har hevet seg betraktelig siden i fjor, forklarer Håkon Schjærin, som i tillegg til å kjøre også er hjernen bak mange av de finurlige løsningene på bilen.
Møller Bil Motorsport består kun av nordmenn, og i dette løpet var det også med tre mekanikere fra Møller Bil i Bergen som aldri hadde skrudd på en racerbil tidligere. Men også debutantene gjorde en formidabel innsats denne helgen.
-I dag kan vi skryte av oss selv. Det å lede det tyske mesterskapet i langdistanseracing totalt er en meget stor prestasjon. At vi i tillegg gjør det med et helnorsk team og med en bil bygget i Norge gjør prestasjonen bare enda mer imponerende. Dette er tross alt det mest profesjonelle nasjonale langdistansemesterskapet i verden, og bak oss på sammenlagtlisten nå har vi profesjonelle og meget meriterte racerførere som Emmanuel Collard, Richard Westbrook, Marcel Tiemann, Frank Stippler, Tom Coronel og Duncan Huisman, forklarer Atle Gulbrandsen.