I fjor vant han JTCC i Sverige. Nå setter Thomas Faraas kursen for Danmark for å kjøre VW Polo-cup.
Faraas la aldri skjul på at «kongeklassen» STCC, klassen hvor Thomas Schie og Tommy Rustad kjører i år, var målet foran denne sesongen. Slik gikk det ikke. Nå blir det danske asfaltbaner i stedet.
– Det er helt klart at drømmen var STCC. Men veien dit er lang og dyr. Der er jeg ikke i øyeblikket. Når det avgjørende er pris, var valget på VW Polo Cup et enkelt valg, da dette er en rimelig klasse å kjøre.
En annen grunn til at Thomas nå velger Danmark, er at det mellom JTCC og STCC i Sverige ikke finnes noen alternative klasser. Det har Danmark.
– Jeg trives i Danmark, og liker å kjøre der. Da prøver jeg heller å bygge opp et navn der. Kanskje er det lettere å komme videre da, sier Thomas Faraas. For, Petter Granlund som vant Clio-cupen i Danmark i fjor, tar i år steget opp i DTC, danskene svar på STCC.
– DTC er like tøft som STCC, og mesterskapet er på en måte større. I Danmark er det flere team. Det er også flere bilmerker representert. Så kanskje blir det lettere å komme til DTC. Er du først der, har du kommet langt, sier hakadølen.
Bilene i VW polo Cup i Danmark er mer racerbil enn det man tillater i det svenske JTCC-reglementet.
– Bilen er for det første raskere. Vi har ca 200 hk, og i denne klassen får vi lov å kjøre på racingdekk (slicks). Bilen i JTCC var nærmest å regne for standarbil, sier Thomas, som akter å bite godt fra seg i vårt naboland i sør.
– Jeg, kjører selvfølgelig for å vinne. Det er en merkescup, og når jeg først har gjort meg kjent med banene i Danmark, akter jeg å kjempe om totalseieren, sier en optimistisk Thomas Faraas. 4. mai stiller på startstreken i det første løpet.
RM Motorsport har i år ingen biler i det svenske JTCC-mesterskapet. Teamsjef Roger Moen er allikevel fullt opptatt med sesongen her hjemme, samtidig som han skal bistå både Thomas Schie i STCC og Roar Lindland i Carrera-cup.