Andreas Mikkelsen er klar for en ny fartsfest, og stiller til start i Rally Finland fullstappet av selvtillit etter seieren i forrige VM-runde. Men han vet at det blir svært vanskelig å kopiere seieren fra Polen.
27-åringen har virkelig befestet posisjonen som en av verdens beste rallyførere denne sesongen. Med seier i Rally Polen, og andreplass i VM-sammenlagt, må de to siste års VM-treer finne seg i å tilhøre favorittsjiktet under Rally Finland. Faktisk er Andreas og hans kartleser Anders Jæger de eneste som har vunnet et grusløp i 2016 som en av de tre først startende bilene i feltet. I Polen var den norske duoen nemlig bil nummer tre på veien. I grusløp er det som kjent en stor fordel å starte lengre bak i feltet.
– Finland er det løpet jeg har kjørt flest ganger, men det føles egentlig ikke slik. Det er et utrolig vanskelig løp. Jeg har aldri lyktes med å komme på pallen der. Min beste plassering er fjerdeplassen fra 2014, så målet er helt klart å forbedre det. Jeg sikter meg inn på en pallplass, og finner vi en fin rytme og god følelse fra start, så bør det være innen rekkevidde, mener Volkswagen Motorsport-føreren.
Sammen med Rally Polen, er Rally Finland VMs raskeste VM-runde – og førerne kan vente seg høy fart og ikke minst mange spektakulære hopp.
– Polen og Finland har den likheten at snitthastigheten er veldig høy. Men bortsett fra det, så er det to ganske forskjellige løp. Finland byr på mer variasjon i form av kuperte veier, bakketopper og hopp – ofte hvor vi ikke ser hvor veien går videre før vi har fått luft under hjulene. Derfor er det helt avgjørende med gode noter. Vi kommer til å jobbe steinhardt under gjennomkjøringen for å få så perfekte noter som mulig. En annen forskjell på løpene er underlaget. I Polen er det mykere og mer sand, mens Finland byr på mer kompakt grus. Det gjør at du også har dårligere feste i Finland. Derfor er dette et utfordrende løp, og det blir en veldig vanskelig oppgave å kopiere seieren fra Polen, understreker han.
I fjor måtte han bryte etter å ha kjørt ut tidlig i løpet.
– Da sleit vi med farten. Det var regn, og vi fant ikke den rette følelsen som skal til for å kjøre fort. I år håper jeg at vi henger med fra start. Vi har hatt en veldig bra test, hvor vi fikk kjørt 350 kilometer på tilsvarende veier som venter oss, så vi stiller godt forberedt, sier Andreas Mikkelsen. Årets VM-toer er glad for at årets utgave av Rally Finland består av mange nye fartsetapper.
– Det passer oss utmerket, spesielt fordi jeg mistet mange kilometer med fartsetapper etter at jeg måtte bryte i fjor. Presise noter er helt avgjørende for å henge med, og når det er nye etapper så må alle skrive nye noter. Det er en fordel for oss. I år kjøres for øvrig legendariske Ouninpohja-etappen motsatt vei av hva den vanligvis gjør. Det har vi ikke opplevd siden 2008. Det blir spesielt, men jeg tror likevel det blir ganske kult, sier han med et smil.
Tidsplan Rally Finland 28. juli – 31. juli 2016
Torsdag
08:00 Shakedown Ruuhimäki (4,81km)
19:00 SS1 Harju (2,31km)
Fredag
07:13 SS2 Mökkiperä 1 (13,84km)
07:46 SS3 Halinen (7,07km)
09:02 SS4 Jukojärvi 1 (21,24km)
10:39 SS5 Surkee 1 (14,95km)
11:32 SS6 Horkka 1 (15,01km)
Service Paviljonki
14:10 SS7 Äänekoski-Valtra (7,39km)
15:08 SS8 Mökkiperä (13,84km)
16:38 SS9 Jukojärvi 2 (21,24km)
18:15 SS10 Surkee 2 (14,95km)
19:08 SS11 Horkka 2 (15,01km)
20:30 SS12 Harju 2 (2,31km)
Lørdag
08:08 SS13 Ouninpohja 1 (33,00km)
09:11 SS14 Päijälä 1 (23,50km)
10:34 SS15 Pihlajakoski 1 (14,51km)
11:52 SS16 Saalahti 1 (4,23km)
Service Paviljonki
14:48 SS17 Ouninpohja 2 (33,00km)
15:51 SS18 Päijälä 2 (23,50km)
17:14 SS19 Pihlajakoski 2 (14,51km)
18:32 SS20 Saalahti 2 (4,23km)
Søndag
08:28 SS21 Lempää 1 (6,83km)
09:21 SS22 Oittila 1 (10,15km)
11:15 SS23 Lampää 2 (6,83km)
13:08 SS24 Oittila 2 Power Stage (10,15km)
15:00 Podium
VM stillingen (7 av 14 løp)
- Sebastien OGIER, VW, Frankrike 143p
- Andreas MIKKELSEN, VW, Norge 92p
- Hayden PADDON, Hyundai, New Zealand 72p
- Jari-Matti LATVALA, VW, Finland 68p
- Dani SORDO, Hyundai, Spania 68p
- Mads ØSTBERG, Ford, Norge 62p
- Thierry NEUVILLE, Hyundai, Belgia 61p
- Ott TANAK, Ford, Estland 52p
- Kris MEEKE, Irland 26p
- Eric CAMILLI, Frankrike 23p