Petter Solberg: -En sikkerhets-vekker!

P_Solberg_16_jubler
Petter Solberg opplevde sin verste krasj i karrieren under helgens VM-runde i rallycross i Canada. Han er glad han kom fra det hele uten store skader, og mener dette er en påminnelse om hvor viktig det er med personlig sikkerhetsutstyr i bilsport.

 

-Jeg har kjørt billøp siden jeg var 18 år, og dette var garantert min verste opplevelse. For meg personlig var ikke krasjen i Rally Tyskland i 2004 i nærheten av dette. Jeg hadde kanskje en hastighet på 30 km/t og var helt uforberedt da Anton Marklund traff meg. Han hadde kanskje rundt 150 km/t. Det ble en fryktelig smell, og alt fra stolen og bakover på bilen min er totalt ødelagt, sier Petter Solberg til bilsport.no.

-Jeg hadde ikke følelse i bena. Der og da trodde jeg at jeg ville bli lam. Jeg har sett inboardfilm av det hele og da ble jeg kvalm. Jeg skriker i smerte og av redsel og bena går som trommestikker helt av seg selv. Jeg hadde ikke kontroll på dem. Det var en skrekkopplevelse, sier Petter Solberg.

Vår tredoble verdensmester slapp heldigvis fra det hele med en øm og mørbanket kropp. Han har vært til grundige undersøkelser både på sykehus i Canada, og på Volvat i Oslo da han kom hjem. Det er ingen brudd eller skader utover at kroppen er mørbanket.

-Hadde jeg ikke hatt FHR (også kalt HANS)  hadde jeg ikke overlevd og kan andre også lære av dette så kan det føre noe positivt med seg, sier Petter.

Nakkebeskyttelsen FHR, eller Frontal Head Restraint System, sidestøtte i stolen og skikkelige stolfester er noe Petter trekker frem som svært viktig i forhold til en slik type krasj han opplevde.

-Ta for eksempel stolfester. Vi hadde fester av det sterkeste aluminium du kan få, men alle fire knakk tvers av. Nå blir det stålfester i mine biler heretter. Det er greit at man kan spare noe vekt, men i forhold til sikkerhet er det ikke verdt risikoen, sier Petter Solberg.

Petter kan fortelle at absolutt alt fra stolen og bakover på bilen er totalt ødelagt.

-Det er helt forferdelig. Man kan ikke tro at det skal være mulig. Hovedbøylen er bøyd i bunnen, drivverk, støtdempere, ja, absolutt alt er ødelagt, sier Petter.

Bilen kommer med fly til Tyskland på lørdag og blir transport langs veien til Oslo der Bertel O. Steen har stilt opp med både verksted og mekanikere som vil jobbe på spreng. De starter med å kappe bilen i to og skal bygge opp alt bak stolen på nytt. Det blir en kjempejobb for å bli klar til den franske runden 2.-4. september.

Opplevelsen har også gikk Petter Solberg et annet syn på det å juble over seier og for eksempel ta piruetter etter en målpassering.

-Jeg er av dem som alltid har vært tidlig ute av døra og jublet om jeg har vunnet. Det vil jeg være forsiktig med heretter. Om jeg hadde vært seierherre på søndag og Marklund andremann, tør jeg ikke tenke på hva som kunne skjedd. Om jeg bare hadde tatt av meg sikkerhetsselen men allikevel sittet i bilen hadde det også helt klart blitt alvorligere konsekvenser. Jeg oppfordrer alle til å vente med feiring til man er langt forbi målstreken. Det vil i hvert fall jeg gjøre heretter. Det skremmende er at man nok kan få en like alvorlig smell i bilcross, mener Petter Solberg. Han vil nå ta opp med det internasjonale forbundet FIA om det bør innføres sikkerhetssoner for når man stopper etter målpassering. Petter Solberg ønsker ikke at noen skal oppleve det han selv har erfart.

Det positive for Petter Solberg er at han leder VM etter helgens runde, fire poeng foran Mattias Ekström.

-Det er nettopp det at vi nå leder VM som gir motivasjon til å sette alle ressurser inn på bli klar til neste løp. Bilen og kjøringen fungerte veldig bra i Canada, sier en travel Petter Solberg.