Skal det gå helt til topps for Mats Lysen?

mats_lysen_gb_09.jpgI fjor tok han en tredjeplass. I årets første runde endte han på andreplass. Til helgen kan 17-årige Mats Lysen fra KNA Solør Motorsport bli tidenes yngste vinner av en EM-runde i rallycross, men på veien kan han fortsatt ikke kjøre bil.

Mats Lysen er i ferd med å bli det norsk rallycross har manglet etter at Martin Schanche ga seg – en vinner og et idol. I fjor var han tidenes yngstemann på en seierspall i rallycross-EM da han som 16-åring tok tredjeplass i den svenske EM-runden. Da årets sesong ble innledet i England i Påsken kunne Mats bestige seierspallens nest øverste trinn. På søndag kan han nå helt til topps i Portugal.

-Man kan ikke ta noe på forskudd i denne sporten. Konkurransen er knallhard, det skje ting med bilen og det kan bli kollisjoner. Men jeg føler at jeg har mer å gå på i forhold til andreplassen i England. Bilen var ikke helt optimal da, sier Mats Lysen. Han kjører en Renault Clio Super 1600, og løpet i England var hans første med denne bilen.

-Vi har noen endringer, men har planlagt testing av spesielt støtdempere etter løpet i Portugal, så da vil bilen forhåpentligvis bli enda bedre til tredje runde i Frankrike.

Mats Lysen, som til daglig er elev ved bilsportsmekanikerlinjen på Solør Videregående skole, satser på full EM-sesong i år. Det vil si at 17-åringen skal kjempe om poeng og topplasseringer på ti forskjellige baner i ti forskjellige land. Det betyr også mye reising for Mats og familien som stiller helhjertet opp. Allerede på søndag la de ut på den over 300 mil lange turen til Portugal med familiens buss. Banen helgens EM-runde skal kjøres på ligger i byen Montalegre i regionen Vila Real nord i Portugal. Før avreise rakk Mats også å delta i den kjendispregede elbilslalåmen på Youngstorget i Oslo på lørdag. Der endte han på fjerdeplass, like bak Tommy Rustad og Sveinung Bieltvedt.

Mats Lysen, som er med på elitenivå i Bilsportforbundets talentutviklingsprosjekt, kjører i klassen divisjon 1A. Det er en klasse for bilen med forhjulsdrift og motorer inntil 1600 ccm. Det er tillatt med utstrakt trimming og det er noen kraftpakker av biler i denne klassen.

EM-stillingen Div. 1A (etter 1. Av 10 runder)
1.Eduard Leganov, RUS, VW Polo, 20 poeng
2. Mats Lysen, NOR, Renault Clio, 17
3. David Johansson, SWE, Peugeot 206, 15
4. Olivier Bossard, FRA, Citroën C2, 13
5. Thommy Tesdal,NOR, Opel Corsa, 12
6. Timur Timerzyanov, RUS, Renault Clio, 11
10. Anders B. Hansen, NOR, VW Polo, 7