Roar Lindland var raskest i klassen på både trening og kvalifisering, og ledet også da han ble påkjørt og måtte bryte løpet.
Det begynte som en veldig god helg på Imola-banen i Italia for Lindland – som før helgen hadde satt seg som mål å ta tilbake sammenlagtledelsen i B-mesterskapet i den franske Porsche Carrera Cup-en. Etter å ha levert bestetid på både trening og kvalifisering startet også det første løpet på banen utenfor Bologna søndag formiddag bra for Lindland.
– Jeg hadde fått en god luke til Cristophe Lapierre som nå leder mesterskapet, og hadde i utgangspunktet kontroll på løpet, forteller han.
Lindland ledet altså blant B-førerne og lå på en sjetteplass totalt da franske Alexandre Jouannem på plassen foran kjørte av banen (se lenke til video av kollisjonen nederst). Han mistet kontrollen over bilen og kjørte rett inn i Roars bil, som da var oppe på en femteplass, da han kom ut på banen igjen. Dermed var løpet over for Lyngdølen, og han mistet også verdifulle poeng i kampen om sammenlagtseieren.
– Noen ganger føles denne sporten veldig urettferdig. Én ting er når noe du har kontroll på selv går galt, men av og til er det ting du ikke rår over selv som skjer. Det er veldig surt, men samtidig så vet man at dette er noe som skjer – man vet bare ikke når, sier Lindland.
Det skulle kjøres to løp på søndag, men Lindlands bil ble for skadet til at han kunne kjøre løp nummer to. Dermed gikk han glipp av enda flere poeng.
– Det var en sprekk i karosseriet etter kollisjonen, og Porsche mente det ikke ville være trygt å kjøre med bilen. Det må man respektere, sier han.
Lindland hadde en veldig god start på sesongen, og ledet med 15 poeng foran sommerpausen. Nå er det imidlertid snudd på hodet, og Lapierre har en 35 poengs ledelse foran den siste løpshelgen i slutten av oktober. Reglene i serien tilsier også at man kan stryke de to dårligste løpene, og da krymper forskjellen til åtte poeng.
– Det er ikke et gunstig utgangspunkt vi har nå, men jeg gir aldri opp! Alt kan skje i de to siste løpene, og jeg kommer til å gi alt frem til siste sving for å ta sammenlagtseieren, sier Lindland.
De to siste rundene går av stabelen på Paul Ricard-banen utenfor Marseille den siste helgen i oktober. Før den tid skal imidlertid Roar kjøre Porsche Supercup sammen med Formel 1 på Circuit of the Americas i Austin, Texas 21.-23. oktober.
Video av søndagens kollisjon kan sees her: https://www.youtube.com/watch?v=jbqTXso2g4M