Andreas Mikkelsen vet hva som er nøkkelen for å gjenta suksessen fra Rally Spania i fjor, hvor han vant sin første VM-runde. – Klarer jeg å kjøre enda fortere på grusetappene fredag, er mulighetene gode for seier, sier han.
VM-runden i Spania er et spesielt løp. Det starter på grus og avsluttes med asfaltetapper lørdag og søndag. Nettopp overgangen fra grus til asfalt er en stor utfordring for mange, selv om nordmannen har taklet det bra. I fjor vant Andreas Mikkelsen, men han tapte mye til konkurrentene sine på grusetappene. Dette har han tenkt til å gjøre noe med i år – og dermed også trygge andreplassen i VM-sammendraget.
– Jeg sleit litt på gruspartiet i fjor, og tapte for mye til konkurrentene. Derfor har jeg vært spesielt opptatt av hvordan jeg skal løse dette og kjøre fortere på grusen i år. Overgangen fra grus til asfalt er noe jeg har taklet bra, så det bør ikke by på utfordringer. Men jeg må kjøre fortere på de lange grusetappene, det blir den største utfordringen. Klarer jeg det, så er det mulig å kopiere fjorårets seier. Det ville vært fantastisk, sier Volkswagen Motorsport-føreren.
Fredag vil han ha grusoppsett på bilen, men på kvelden bygges bilen om til å ha asfaltoppsett. Dette er en stor jobb, omtrent hele bilen byttes, og mekanikerne har kun 90 minutter til rådighet.
– Det er ganske imponerende hva de får til på den tiden, mener Andreas.
Samtidig som han er svært lysten på å gjenta seieren fra 2015, så må han og kartleser Anders Jæger bruke hodet og tenke på at de ligger på andreplass i mesterskapet.
– Selv om jeg har lyst til å vinne, er hovedmålet å styrke posisjonen i VM. Derfor må vi i mål og få med oss så mange poeng som mulig. Så sånn sett er det aller viktigste å slå Thierry Neuville og de som ligger bak meg i sammendraget, poengterer han.
Asfaltetappene er annerledes enn for eksempel i Frankrike og Tyskland. Veiene er veldig raske, nesten som baneracing.
– Ved siden av veien er det mindre møkk, så kutting i svinger forårsaker ikke så mye møkk på veien til de som kommer bak. Jeg liker sånne typer veier, sier Andreas, som kjenner Rally Spania godt etter å ha kjørt løpet seks ganger tidligere.
Tidsskjema Rally Spania 2016
Torsdag 13. oktober
08:00 Shakedown Salou (2,97km asfalt)
18:06 SS1 Bareclona (3,20km asfalt)
Fredag 14. oktober
10:08 SS2 Caseres 1 (12,50km grus)
10:36 SS3 Bot 1 (6,50km grus)
11:11 SS4 Terra Alta 1 (38,95km grus&asfalt)
Tyre Fitting Zone Asco
14:18 SS5 (12,50km grus)
14:46 SS6 Bot 2 (6,50km grus)
15:21 SS7 Terra Alta 2 (38,95km grus&asfalt)
Lørdag 15. oktober
08:10 SS8 Vilaplana (6,28km asfalt)
08:49 SS9 Alcover-Capafots 1(19,93km asfalt)
10:21 SS10 Querol 1 (21,26km asfalt)
11:03 SS11 El Montmell 1 (24,14km asfalt)
Service PortAventura
13:57 SS12 Alcover – Capafonts 2 (19,93km asfalt)
15:29 SS13 Querol 2 (21,26km asfalt)
16:11 SS14 El Montmell 2 (24,14km asfalt)
18:00 SS15 Salou (2,24km asfalt)
Søndag 16. oktober
07:24 S16 Pratdip 1 (19,30km asfalt)
08:13 SS17 Duesaigues 1 (12,10km asfalt)
Service PortAventura
10:39 SS18 Pratdip 2 (19,30km asfalt)
12:08 SS19 Duesaigues 2 PowerStage (12,10km asfalt)
VM-stillingen (10 av 13 løp)
- Sebastien OGIER, VW, Frankrike 195p
- Andreas MIKKELSEN, VW, Norge 127p
- Thierry NEUVILLE, Hyundai, Belgia 112p
- Hayden PADDON, Hyundai, New Zealand 102p
- Jari-Matti LATVALA, VW, Finland 101p
- Dani SORDO, Hyundai, Spania 92p
- Mads ØSTBERG, Ford, Norge 80p
- Kris MEEKE, Irland 54p
- Ott TANAK, Ford, Estland 53p
- Craig BREEN, Irland 35p