24-timersløpet på Nürburgring står for døren, og det helnorske teamet Møller Bil Motorsport har aldri vært bedre forberedt – men har heller aldri møtt tøffere konkurranse.
-Vi har aldri vært bedre når det gjelder bil, sjåfører, organisering og forberedelser. Men vi har heller aldri hatt hardere konkurranse enn hva vi får i år, så selv om jeg gjerne skulle ha sagt at vi går for seier i vår klasse, må vi være realistiske og si at en pallplassering vil være sensasjonelt nok i seg selv, sier teamsjef Øystein Holtet.
Årsaken til den noe beskjedne uttalelsen heter Volkswagen Motorsport. Den tyske bilfabrikken satser angivelig 20 millioner kroner på løpet, og stiller til start med tre fabrikksbiler i Møller Bil Motorsports klasse, SP3T. I likhet med det norske teamets Audi TT har også Scirocco’ene til Volkswagens fabrikksteam 2,0 liters turbomotorer.
Volkswagen har en rekke internasjonale stjerner på laget, hvor den mest kjente er tidligere verdensmester i rally, Carlos Sainz. Men Sainz er på ingen måte den raskeste sjåføren, ettersom de også har en rekke unge og profesjonelle racerførere i sine biler. I tillegg til de tre fabrikksbilene til Volkswagen er det også flere team som ønsker å blande seg inn i tetkampen, som blant annet satelitt-team fra Audi, Seat og Subaru i Japan, så det kommer til å bli et rotterace blant de 16 bilene i klassen for de med 2,0 liters turbomotorer.
-Erfaringen vi besitter både på sjåførsiden og i teamet forøvrig er imidlertid veldig viktig i et 24-timersløp. Her ligger vi nok på høyde med de fleste. Vi må fokusere på å gjøre alt riktig hele tiden. Det være seg strategi, sikkerhetsmarginer, utnyttelse av mannskapet og ikke minst holde konsentrasjonen oppe i et helt døgn. Vi er nok outsidere foran dette løpet, men vi kommer til å satse alt på en pallplass likevel, forklarer Holtet.
Sjåførene til Møller Bil Motorsport er Håkon Schjærin fra Flisa, Atle Gulbrandsen fra Hamar og den tidligere tyske DTM-føreren Peter Oberndorfer. I tillegg er Christian Krognes fra Ridabu med som læregutt med tanke på fremtidige løp.
-Jeg må innrømme at jeg har en veldig god følelse foran årets løp. Det gjelder å få bilen å holde i et helt døgn, og klarer vi det er alle muligheter åpne, forteller Håkon Schjærin, som har deltatt i dette løpet hvert år siden midten av 90-tallet – og som vant sin klasse i 2000.
-Vi møter tøff motstand i år, men det synes jeg er bra. Vi har alltid valgt å kjøre klasser med tøff motstand fordi vi liker å bryne oss mot de beste. Det er mange som har «kjøpt» enkle klasseseirer, men det gjør definitivt ikke vi.
Atle Gulbrandsen er klar for sitt femte 24-timersløp på rad, og deler Håkon Schjærins optimisme.
-Jeg tror vår fordel er at noen konkurrenter kanskje undervurderer oss. Jeg mener bestemt at en seier er mulig på en god dag, selv om vi har ekstremt tøffe konkurrenter, sier Atle som ble Norgesmester i racing i 2007.
Årets 24-timersløp er det 37. i rekken og går på verdens lengste racerbane, den 25 kilometer lange Nürburgring Nordschleife. Over 200 000 tilskuere er ventet til løpet, som starter lørdag den 23. mai klokken 16.00 – og som avsluttes nøyaktig et døgn senere. I underkant av 200 biler stiller til start, men de deles inn i mange forskjellige klasser, og i Møller Bil Motorsports klasse (SP3T) er det 16 biler påmeldt. Møller Bil Motorsport teller mer enn 30 personer denne helgen, og flere gjestemekanikere fra ulike Møller Bil-verksteder i Norge er med også denne gangen.