I dag er det 10 år siden deltagerne i tidenes første norske VM-runde i rally, Rally Norway, rullet over startrampa i Hamar sentrum.
Av Hallgeir Raknerud
15. f ebruar 2007 klokken 19.00 gikk startskuddet for tidenes første VM-rally i Norge. Løpet var på mange måter en følge av en rally-feber i Norge etter Petter Solbergs VM-tittel i 2003. Det som bare noen år tidligere var ansett som totalt urealistisk var gjorde Petter plutselig til en realitet. Norge hadde fått sin første Verdensmester i motorsport noensinne.
Det ble innledningen til en storhetstid for rallysporten i Norge, en sport som ikke alltid hadde hatt de beste vilkår her på berget. To år før Petter Solberg så dagens lys på Askim sykehus i november 1974, ble det innført forbud mot rally i Norge. Rallystoppen skulle vare fra 1972 og i 15 år fremover. Men det holdt for Petter. Da han startet sin rallykarriere var sporten så absolutt godt utviklet igjen, mye takket være ildsjeler, spesielt i miljøet på Kongsvinger og Finnskogen.
Fra EM til VM
Et VM-rally til Norge, og da helst i 2007, året da KNA skulle feire sitt 100-årsjubileum og NBF sitt 75-årsjubileum, det var målet da den lille kjernen av ildsjeler på Kongsvinger begynte å drodle om VM-planer like etter tusenårsskifte. Lokomotivet i norsk rallysport, Rally Finnskog, var klar for å trekke større vogner. Det å ha EM-status og være Norges beste løp var ikke lenger godt nok for arrangøren av Finnskogrally. Den største ildsjelen av alle, Even Wiger, mente man stod ved et veiskille. Enten kunne KNA Rally Finnskog Norway bygges ned til et ordinært NM-løp, eller så måtte det bygges opp til noe større. Det siste ble resultatet.
Da miljøet på Kongesvinger, der kjente profiler som Erling Hagen, Stig Rune Kjernsli, Anders Tråstadkjølen, Tor Solbergseter, Erik Veiby og Even Wiger begynte å snakke om seriøse planer for en norsk VM-runde, var det få som trodde det skulle la seg realisere. Men få var også de som trodde det noen gang ville bli en norsk verdensmester i bilsport.
Den utrolige beskjeden
5. juli 2006, da det ellers var rolig feriestemning, kom beskjeden om at Norge skulle være vertskap for en VM-runde året etter. Even Wiger var da allerede varm i sjefsstolen og hadde ledet opptaksprøven i 2006. Da var KNA Rally Finnskog Norway et tilbakelagt stadium og Rally Norway hadde oppstått. Prøveløpet i 2006 ble en gedigen suksess. Med god drahjelp fra selveste statsminister Jens Stoltenberg, både i form av økonomisk støtte på godt over 20 millioner kroner, og ikke minst støtte i form av at Statsministeren avsatte tid til å være til stede på Hamar, ble avgjørende.
Vintersportslandet Norge skulle vise hele verden at det også kan være vertskap for bilsport på høyeste nivå. Endelig skulle vi få se Petter Solberg kjempe om VM-poeng på hjemmebane. Når han nå kom til Rally Norway som favoritt var det første gangen han skulle kjører rally i hjemlandet siden 1999.
Sportslig sett ble det stor suksess for arrangøren i 2007, for Henning Solberg, for Mikko Hirvonen og for Ford. Finske Mikko Hirvonen vil alltid huske Norge som landet der han tok sin første VM-seier. Henning Solberg jublet over 3. plassen han tok sammen med Cato Menkerud. Ford kunne juble over at de fylte hele seierspallen ved at Marcus Grönholm kom inn mellom Hirvonen og Solberg. Arrangøren kunne juble over en gedigen suksess. Lille Kirkenær hadde 19 000 besøkende rallyentusiaster en fredag ettermiddag. Da hadde allerede 17 000 mennesker fylt torget i Hamar under startseremonien kvelden før. Totalt var det 200 000 tilskuere som fulgte arrangementet live. NRK TV hadde timevis med sendinger og 5 000 funksjonærer var i aksjon. Halvparten av tilskuerne var tilreisende og man beregnet at Innlandet ble tilført 80 millioner kroner som følge av Rally Norway.
Også VM i 2009
I 2009 ble Rally Norway gjentatt, men det ble også foreløpig siste gang vi så en norsk VM-arrangør. De siste årene har Rally Sweden, med suksess, hatt etapper i Norge og det er mange av personene bak Rally Norway som fortsatt er sentrale i sporten. Deltagere også. I tillegg til nevnte Henning og Petter Solberg gjorde Andreas Mikkelsen sin Norges-debut med dispensasjon fra Samferdselsdepartementet i 2007. Han var ennå ikke fylt 18 år, men hadde britisk førerkort. En ung utgave av Mads Østberg var også på start. Alle kjenner deres historie i de ti årene det har gått sinden de magiske dagene på Hedmark i 2007.
Mange er med videre
Rally Norway var med på å bygge kompetanse hos svært mange norske funksjonærer og sentrale personene i arrangørstaben. Flere fra den gang har også fremskutte posisjoner i rallysporten i dag. Even Wiger, som var daglig leder i Rally Norway AS, jobber som eneste nordmann for det internasjonale bilsportforbundet FIA. Erik Veiby, som var styreleder i samme selskap, er i dag godt etablert med sitt Even Management som har rallystjerner som Andreas Mikkelsen, Pontus Tidemand, Esa Pekka Lappi og Ole Chr. Veiby i sin stall. Stig-Rune Kjernsli som var sentral i løpsledelsen har de siste årene hatt ansvar for sikkerhet i Rally Sweden og vært både løpsleder og assisterende løpsleder. Vera Bakke Andresen som var løpssekretær for Rally Norway har hatt samme oppgave i Rally Sweden en årrekke. Roy Rogstadmoen har en sentral funksjon i Rally Sweden. Frode Alhaug, som er fra Hamar og som var sentral i styret i Rally Norway, er nå president i NBF. Hallgeir Raknerud var assisterende pressesjef i Rally Norway og informasjonssjef i KNA i 2007. Nå er han generalsekretær i NBF og dessuten medlem av styret i Svenska Rallyt AB.