Henning og Petter Solberg, Mads Østberg og Andreas Mikkelsen stiller alle til start i WRC-klassen i Rally Polen førstkommende helg.Det er årets åttende VM-runde i rally som skal avgjøres på polske grusveier.
Henning Solberg og kartleser Cato Menkerud er de som ligger best an av de norske i VM-sammendraget med en femteplass. Like bak ligger Petter Solberg og hans kartleser Phil Mills. Mads Østberg, som nå har med seg svenske Jonas Andersson som kartleser, ligger på en 11. plass. Andreas Mikkelsen og Ola Fløene kjører sitt første WRC-løp for året i en Skoda Fabia WRC.
Under dagens shake down ved Mikolajki var det Sbastien Loeb og Mikko Hirvonen som var raskest. De var ett sekund foran Jari-Matti Latvala. Petter Solberg var best av de norske med femteplass, Henning Solberg var på 8. plass, Andreas Mikkelsen på 9. plass og Mads Østberg på en 12. plass.
Henning Solberg
Henning Solberg slet med oppsettet av sin bil og også et hardt møte med en stor stein under Akropolis Rally. Sammen med Cato Menkerud håper Henning på større suksess i Polen.
-Jeg gleder meg til Rally Polen, og jeg liker den ekstra utfordringen et nytt løp gir. Som vi så i Hellas også så kan løp med nye etapper gjøre at fabrikksførerne kommer ned på nivå med oss andre. De som har vært flinkest med notene under gjennomkjøringen vil gjøre det bar her, mener Ford-føreren Henning Solberg.
Petter Solberg
– Dette kommer til å bli det vanskeligste løpet i år. Løpet i Polen har raske etapper som krever mye «power», sier Petter Solberg som ligger på en 6. plass sammenlagt i VM.
– Vi har kommet langt når det gjelder å takle høye temperaturer, men jeg er ikke sikker på om vi har like mye å gå på når det gjelder prøver som krever ekstra motorkrefter.
Det er 36 år siden sist det ble arrangert VM-rally i Polen, den gang var det på asfalt. Dette innebærer at det er bare nye etapper for alle førerne, og dermed kreves det ekstra mye under gjennomkjøringen.
– Vi har kun to gjennomkjøringer på hver prøve før start, og da gjelder det å være nøyaktig, sånn at man får med seg alt som er vesentlig, sier Petter.
Mads Østberg
Mads Østberg har tatt poeng i tre VM-løp i år. Sjetteplass i Portugal og 7. plass på Sardinia og i Hellas har det blitt på Subaru-føreren. Etter dagens shake down er østfoldingen noe usikker på hvor han står.
– Bilen var ikke helt slik jeg hadde håpet på. Vi hadde en test på mandag som vi fikk spolert. I utgangspunktet startet vi med tilsvarende oppsett som i Hellas, men det fungerte ikke særlig bra. Det er dårlig feste her, og bilen sliter med understyring. Vi slet med det i vinter også, forteller Mads.
– Veiene er utrolig morsomme. Jeg hadde en god følelse etter gjennomkjøringen og føler Jonas (Andersson) og jeg har fått skrevet gode noter. Veiene er raske, og minner litt om en blanding av norske og finske veier, beskriver han.
Andreas Mikkelsen
Andreas Mikkelsen, som innledet uka med å fylle 20 år, gjør sin første WRC-start for året, og sitt første løp noensinne i en Skoda Fabia WRC. Han er optimist, og glder seg over å være tilbake i en WRC-bil, og i et løp som er nytt for alle.
-Ola og jeg har jobbet hardt for å forbedre oss på skrive noter foran denne sesongen, og det har gitt resultater. Dermed vil vi normalt takle et nytt løp bra. Men det er lenge siden vi har laget noter for å kjøre WRC, og der har vi en utfordring. Det går mye fortere, og man kan kjøre mye fortere med en WRC-bil i svingene enn man kan gjøre med en gruppe N-bil slik vi har gjort tidligere i år. Derfor er vi spente på hvordan vi vil takle nettopp dette, forteller Mikkelsen videre.
Men selv om det er lenge siden Mikkelsen og Fløene har kjørt på øverste nivå i VM, starter de ikke i Polen uten ambisjoner.
-Vi er ikke med for moro skyld. Bilen virket meget bra under testen på mandag, og vi jobbet oss frem til et oppsett som var atskillig bedre enn det vi startet med. Bilen er jo noen år, men motormessig virker den veldig bra. Dersom vi klarer oss uten store uhell er målet helt klart å være med blant de fem-seks beste, sier Mikkelsen. Med andre ord kan det komme til å bli et tøft internt norsk oppgjør i Polen. Petter og Henning Solberg samt Mads Østberg deltar også, og er normalt blant de sju-åtte beste i VM-løpene.
Sist Rally Polen var med i VM var helt tilbake i 1973. Løpet ble første gang kjørt helt tilbake i 1921, og bare Rally Monte Carlo har en lengre historie. Rally Polen har sin base i den lille byen Mikolajki som ligger nord/øst i Polen. Løpet innledes med startseremoni og en kort publikumsetappe torsdag. Totalt skal det kjøres 17 fartsetapper på til sammen 352 km. Veiene og forholdene vil ikke være veldig ulike typiske nordiske forhold. Det vil si raske grusveier av god kvalitet.
Rally Polen på TV
NRK sender fra Rally Polen som følger:
Fredag NRK2 kl. 21.15: Fra fredagens etapper
Lørdag NRK2 kl. 21.55: Fra lørdagens etapper
Søndag NRK1 kl. 23.15: Fra oppsummering hele løpet
Eurosport sender som følger:
Fredag kl. 23.30 Fra fredagens etapper
Lørdag kl. 24.00: Fra lørdagens etapper
Søndag kl. 22.30: Fra søndagens etapper
Tidsskjema Rally Polen
8. VM-runde rally 2009
25.-28. juni
Torsdag 25. juni: Dag 1 Mikolajki – Mikolajki
Start Mikolajki, 19.00
SS1 Mikolajki SSS, 2.50 km, 20.00
Etappemål Mikolajki, 20.12
Fredag 26. juni: Dag 1 (fortsetter) Mikolajki – Mikolajki
Service A Mikolajki (15 min), 09.00
SS2 Grabówka, 12.09 km, 09.51
SS3 Pianki, 11.34 km, 10.19
SS4 Paprotki, 33.17 km, 10.49
Service B Mikolajki (30 min)12.55
SS5 Grabówka, 12.09 km, 14.01
SS6 Pianki, 11.34 km, 14.29
SS7 Paprotki, 33.17 km, 14.59
Service C Mikolajki (45 min), 16.53
Etappemål Mikolajki, 17.38
Totalt km SS 1. dag: 113.20 km
Lørdag 27. juni: Dag 2 Mikolajki – Mikolajki
Service D Mikolajki (15 min), 09.00
SS8 Danowo, 11.88 km, 10.14
SS9 Gawliki, 32.75 km, 10.59
SS10 Wydminy 30.09km 11.52
Service E Mikolajki (30 min), 13.49
SS11 Danowo, 11.88 km, 15.18
SS12 Gawliki, 32.75 km, 16.03
SS13 Wydminy, 30.09 km, 16.56
Service F Mikolajki (45 min), 18.41
Etappemål Mikolajki, 19.26
Totalt km SS 2. dag: 149.44 km
Søndag 28. juni: Dag 3 Mikolajki – Mikolajki
Service G Mikolajki (15 min), 06.30
SS14 Milki, 27.07 km, 07.51
SS15 Tros, 15.11 km, 08.57
Service H Mikolajki (30 min), 10.13
SS16 Milki, 27.07 km, 11.49
SS17 Tros, 15.11 km, 12.55
SS18 Mikolajki SSS, 2.50 km, 14.24
Målgang Mikolajki, 14.54
Totalt km SS 3. dag: 86.86 km
Km SS totalt hele rally: 352.00 km
VM-stillingen
Førere WRC
1. Sebastien Loeb, Frankrike, 55 poeng
2. Mikko Hirvonen, Finland, 48
3. Dani Sordo, Spania, 31
4. Jari-Matti Latvala, Finland, 25
5. Henning Solberg, Norge, 21
6. Petter Solberg, Norge, 20
7. Matthew Wilson, Storbritannia, 15
8. Frederico Villagra, 14
9. Sebastien Ogier, Frankrike 13
10. Mads Østberg, Norge, 7
Team
1. Citroen Total 94 poeng
2. BP Ford Abu Dhabi 79
3. Stobart VK M-Sport Ford 49
4. Citroen Junior 24
5. Munchi’s Ford 18
Se også:
www.rallypoland.pl
www.wrc.com