Det er kanskje rent tilfeldig, men Mads Østberg er i ferd med å få ord på seg for å være «hoppkongen» i rally-VM. Først svevde han og kartleser Ola Fløene lengst med 44 meter på Colin`s Crest i Rally Sweden i februar med sin Ford Fiesta WRC. I den siste VM-runden i Portugal ble duoen målt til 36 meter på det legendariske Fafe-hoppet. I kommende helgs VM-runde på Sardinia vil det by seg nye muligheter til å hoppe langt på det berømte Micky`s Jump.
-Jeg er jo ikke med i rally primært for å hoppe langt, men det har blitt noen heftige svev i år. Det er utrolig hvor mye positiv oppmerksomhet dette har gitt oss. Kartleser Ola er også bokstavelig talt med på notene. Han bare ler når vi lander etter lange svev, så vi har hatt mye moro i bilen, sier Mads Østberg.
I den italienske VM-runden på Sardinia kommende helg byr det seg en ny mulighet til lange svev, for også dette rallyet har et legendarisk hopp. «Micky`s Jump» på Monte Lerno-etappen er et sted der tusenvis av tilskuere samles for å se rallybiler ta av.
-Det hadde vært moro å sette hopprekord der også, men det er selvsagt ikke det som er hovedmålet på Sardinia. Rally Portugal ble ikke helt som vi hadde tenkt med to punkteringer som gjorde at vi mistet muligheten til å kjempe i teten. Men vi vant to fartsetapper i Portugal og holdt et høyt tempo generelt. Det gjelder bare å sette sammen et helt rally og samtidig unngå punkteringer og andre tekniske utfordringer, som vi har hatt i de tre foregående løpene vi har kjørt i år, sier han.
Mads og Ola kjører i eget privatdrevet team i år og har likevel kunnet ta kampen opp med de store fabrikkteamene. Onebet Jipocar-teamet utvikler seg stadig og fungerer veldig bra med en kompakt organisasjon og dyktige folk på alle plasser, noe Mads er svært fornøyd med.
-Jeg blir motivert av at alle jobber spesifikt for meg og mine resultater. Det er da også noen ganske kreative folk i teamet, som dessuten har sans for detaljer. Idèen med det skinnende og reflekterende gulltaket, som vi kjørte med i Portugal, var et eksempel på utrolig smart tenking. Taket gjorde at temperaturen inne i bilen ikke ble så høy, og det er slike ting som faktisk kan gi fortrinn vis-a-vis konkurrentene. Dette blir helt klart viktig også på Sardinia, normalt et av sesongens varmeste løp, sier Mads.
Teamet har hatt en dag med testing på Sardinia før rallyet starter torsdag. Dette er det tredje grusløpet på rad med relativt lik karakter, tekniske og utfordrende veier med røft underlag.
-Argentina, Portugal og Sardinia har mange likheter når det gjelder karakteren på fartsetappene, med tekniske og svingete veier, noe jeg liker godt. Det er likevel forskjeller, og spesielt på Sardinia er startposisjon i rallyet viktig. Veiene har ofte en overflate med sand, løs grus og steiner som de første bilene må «feie vekk» før det blir bedre grep. Det betyr at vi har en fordel med vår startposisjon første gangen etappene kjøres, men vi er selvsagt ikke alene om å ha den fordelen, understreker Mads Østberg.
Rally Italia Sardegna starter med en publikumsetappe nær Alghero torsdag kveld, før transport tvers over øya og overnatting i Olbia. Fredag kjøres åtte farteetapper på totalt 125 km nær østkysten av øya. Lørdag er rallyets lengste og tøffeste med seks fartsetapper på til sammen 143 km i Monte Acuto-regionen øst og nord for vertsbyen Alghero. Blant disse den 28 km lange Monte Lerno-etappen med Micky`s Jump. Søndag blir det kjørt fem korte fartsetapper med SS19 Sassari, som også teller som løpets Power Stage, som den siste før målgang i Alghero kl. 13.15.