Roy Edland har kjørt racing siden han var 16 år – nå er han 35 og kjører fortsatt for å bli betalt racingsjåfør.
På tross av at Roy Edland er dansk mester i flere baneracingklasser – sist i en Porsche GT3, er han relativt ukjent i det norske motorsportsmiljøet. Han har på mange måter gått under radaren. Sannheten er at han er en av landets beste langdistansesjåfører, og til helgen debuterer han med ny bil på Silverstone i England.
VW Motorsport
– Det er en helt ny Golf GTI, som driftes i samarbeid med VW Motorsport og det danske teamet Holmgaard Motorsport. Jeg er spent, for jeg har ikke kjørt en meter med bilen før jeg får noen få testrunder på torsdag, sier Roy Edland.
Det er ikke småbiler han skal kappkjøre mot i TCR-klassen. Mercedes AMG GT3, Ferrari 488 GT3 og Audi R8 er bare noen av bilene som kjører i samme klasse. Volkswagen har tatt ut 350 hestekrefter i Golfen, og med 7 trinns dual cluch paddle shift, tror Roy at bilen er konkurransedyktig.
– I langløp er det ikke bare hestekreftene som er avgjørende. I denne klassen handler det ikke om å ha raskest rundetid en runde eller to. Det viktigste er å ha bilen på banen så lenge som mulig, og kjøre jevne gode rundetider. Det er like mye taktikk som å kjøre raskest. En liten feil, bilen stopper, og vi har tapt hele løpet, forklarer Roy Edland.
Tror på topp tre i TCR-klassen
I år kjører han med tre danske sjåfører, og alle er langt yngre enn 35-åringen fra flate Jæren. Årets første runde i den europeiske cupen i 24H serien går i helgen på den legendariske Silverstone-banen i England. En bane han kjenner godt, eller han kjenner alle banene i Europa etter å ha kjørt for flere team de siste 10 årene.
– Ambisjonen i år er å bli topp tre i TCR-klassen. I fjor var det første året for teamet, og da kjørte vi en Seat. Jeg tror, eller vet, at Golfen er bedre, sier en selvsikker racingsjåfør.
Som de fleste sliter han med å få sponsorer i dagens marked, noe som gjør at han i år må begrense antall løp. Foruten Silverstone er planen å kjøre tre av fem runder – etter England venter Imola banen i Italia og deretter Spa i Belgia. 35-åringen har fortsatt som mål å få kjøre racing uten å betale, og han nærmer seg stadig målet. Nå er det han som blir kontaktet av de forskjellige teamene og tilbudt setet. Tidligere var det motsatt.
– Danske Tom Kristensen var 50 år sist han vant Le Mans. Jeg har fortsatt god tid, sier Roy Edland og smiler.