Andreas Mikkelsen er forberedt på at det bokstavelig talt vil svinge under VM-runden på Korsika. – Her er det sving etter sving etter sving, og det blir helt avgjørende å finne en god rytme, sier Andreas.
Rally Korsika er det første ordentlige asfaltløpet på VM-kalenderen denne sesongen. Andreas Mikkelsen var ikke helt komfortabel med oppsettet på bilen i Spania i fjor, som er det eneste asfaltløpet han og kartleser Anders Jæger har kjørt for Hyundai.
– Vi har jobbet hardt på testing og har forsøkt å få bilen i den retningen vi tror passer oss best. Jeg vet at det fortsatt er mye å gå på, men det blir spennende og se hvor store steg vi har klart å ta. Bilen må bli litt bedre på asfalt, i tillegg har vi jobbet med å få den litt mer tilpasset min kjørestil. Thierry (Neuville) har en litt annen kjørestil, og bilen passer nok bedre til han på asfalt, sier Andreas.
Som tidligere alpinist vet Andreas hvor viktig det er å finne en fin rytme i kjøringen når det er mye svinger. Og svinger er det nok av på den vakre øya i Middelhavet.
– Vi har et klassisk Rally Korsika-løp i vente, med få og lange etapper. Det er rett på med en 50 kilometer lang prøve fredag morgen. Her må vi være offensive, ellers har vi plutselig lagt igjen ett halvt minutt på første prøva. Det er svært avgjørende å komme inn i rytmen fort, og være i ett med bilen, da flyter det gjennom svingene. Dette løpet er kjent for x-antall svinger. Finner man ikke rytmen, eller begynner å krangle teknisk med bilen, havner man fort på hæla, beskriver han.
Nordmannen legger ikke skjul på at han er revansjesugen etter fjerdeplassen i Mexico i forrige VM-runde, og håper å løfte tempoet opp et hakk.
– Vi har alltid som mål å kjempe om de øverste plassene på pallen. Vi er derfor ikke fornøyd med resultatet i Mexico, vi sikter høyere enn fjerdeplasser. Jeg kjørte med litt for mye respekt i Mexico på grunn av tidligere erfaringer. I tillegg var oppsettet på bilen langt fra optimalt, og da uteble tempoet. Det var skuffende. Men det er positivt at vi kjørte stabilt og smart, og ble derfor belønnet med gode poeng i sammendraget. Ønsket foran Korsika er at vi tar store steg med bilen. Målet er å ta inn på konkurrentene poengmessig, og sørge for å knappe inn ledelsen i VM, sier Andreas, som etter tre VM-runder ligger på tredjeplass i sammendraget.
Tidsplan Rally Korsika 2018
Fredag 6. april
09:50 SS1 La Porta – Valle di Rostino 1 (49,03km)
11:09 SS2 Piedigriggio – Pont de Castirla 1 (13,55km)
13:47 Service Bastia Airport
15:12 SS3 La Porta – Valle di Rostino 2 (49,03km)
16:31 SS4 Piedigriggio – Pont de Castirla 2 (13,55km)
19:01 Service Bastia Airport
Lørdag 7. april
07:37 SS5 Cagnano – Pino-Canari 1 (35,61km)
09:18 SS6 Desert des Agriates 1 (15,45km)
11:08 SS7 Novella 1 (17,39km)
13:31 Service Bastia Airport
15:21 SS8 Cagnano – Pino-Canari 2 (35,61km)
17:02 SS9 Desert des Agriates 2 (15,45km)
18:39 SS10 Novella 2 (17,39km)
20:10 Service Bastia Airport
Søndag 8. april
07:00 Service Bastia Airport
09:23 SS11 Vero – Sarrola-Carcopino (55,17km)
10:55 Regroup Porticcio
12:18 SS12 Penitencier de Coti-Chiavari Power Stage (16,25km)
15:00 Podium Ajaccio
WRC på norsk TV
TV2-sportskanalen sender LIVE fra SS7 kl 11:00 på lørdag, og Power Stage SS12 fra kl 12:00 søndag. I tillegg sender de daglige oppsummering hver kveld fra fredag kveld.
WRC+AllLive
Du kan følge hele Rally Korsika og ALLE prøver LIVE på wrcplus.com. Her er det også intervjuer og sendinger fra studio.
RedBullTV lager sine egne program, i tillegg til at de bruker elementer fra offisielle sendinger: https://www.redbull.tv/live/AP-1TQTZPD2S2111/fia-world-rally-championship
De sender LIVE fra SS7, og har sendinger hver kveld med daglig oppsummering.
VM-poeng sjåfører 2018 (3 av 13 løp)
1 Sebastien Ogier, Frankrike (Ford) 56p
2 Thierry Neuville, Belgia (Hyundai) 52p
3 Andreas MIKKELSEN, Norge (Hyundai) 35p
4 Kris Meeke, Irland (Citroën) 32p
5 Jari-Matti Latvala, Finland (Toyota) 31p
6 Ott Tanak, Estland (Toyota) 26p
7 Esapekka Lappi, Finland (Toyota) 23p
8 Craig Breen, Irland (Citroën) 20p
9 Dani Sordo, Spania (Hyundai) 18p
9 Hayden Paddon, New Zealand (Hyundai) 10p
10 Sebastien Loeb, Frankrike (Citroën) 11p