Lørdag 19 og søndag 20 Mai kommer hele norgeseliten i bakkeløp med biler til bob- og akebanen på Hunderfossen til 1. og 2. runde i NM 2018. Det er Norsk Motor Klubb Sør-Gudbrandsdal som arrangerer NM-rundene.
Traseen er kjent for mange fra bakkeløp-NM for noen år tilbake. Den starter helt i bunnen av bob-og akeanlegget og går i transportvegen langs bob- og aketraseen fra de olympiske vinterleker i 1994. Bakken er 1100 meter lang. Traseen har blitt omtalt som en av landets beste bakkeløp-arenaer. I løpet av de 1,1 km fra start til mål er det flere hårnålssvinger, to rettstrekker som gir høy fart, og tilløp til et lite løft midtveis i traseen, der vegen krysser under bob-og akebanen. Det er jevnt og fint grusdekke på vegen.
-Vi fikk i stand en avtale med Lillehammer Olympiapark om bruk av arenaen ved Bob-akebanen på Hunderfossen på rekordtid. Dette blir et samarbeidsprosjekt mellom NMK og Olympiaparken, som har vist stor interesse og velvilje, sier lederen i NMK Sør-Gudbrandsdal, Frank Hølen.
Det blir bakkeløp i vegen langs bob og akebanen to hele dager til ende. Det er ventet at et hundretall biler stiller til start i bakkeløp-NM, som er Norges eldste form for billøp.
-Det har vært kjørt bakkeløp i traseen flere ganger tidligere, og mange av førerne har uttrykt glede over at vi skal arrangere NM i bakkeløp i denne populære traseen.
-Bilsportforbundet har gitt tilsagn om tildeling av NM i bakkeløp for tre år framover. Det tilsier at det kan bli et årvisst arrangement, sier Frank Hølen.
Bakkeløp har lang historie i Lillehammer, og en rekke forskjellige traseer har vært brukt. Mange husker de legendariske bakkeløp-landskampene mellom Norge og Sverige i den såkalte VIP-vegen ved de olympiske hoppanlegget rett ovenfor Lillehammer sentrum. Den gangen var traseen en blanding av asfalt og grus, og gamle helter som Martin Schanke og Per Eklund gjorde opp landskampene seg imellom. Det er ikke utelukket at traseen i VIP-vegen kan brukes ved senere bakkeløp i Lillehammer.
-Det blir å så fall et valg mellom grus og asfalt, sier Frank Hølen.
-Traseen i VIP-vegen er nå asfaltert i sin helhet, mens traseen i bob- og akebanen består av bare grusveg. Vi vet jo at det er noen som foretrekker asfalt og andre foretrekker grus, så her er det vanskelig å gjøre alle til lags.
-Men 19. og 20. mai blir det i alle fall frisk kjøring på grus. Vi tror både deltakere, funksjonærene våre og publikum gleder seg stort til å videreføre bakkeløp-tradisjonen i Lillehammer-området, sier Frank Hølen.
Arrangørens hjemmeside: NMK Sør-Gudbrandsdal