Varierende, krevende og utfordrende ble det for de fem finalistene i konkurransen Bilsporttalentet 2009 på Rudskogen Motorpark fredag. Og det var ingen sparte seg i kampen om premiepotten på 325 000 kroner.
Det var ikke fritt for at det lå nerver nesten utenpå kjøredressene hos de fem 17-åringene som testet seg både i bilkjøring og fysikk i et både kaldt og ufyselig høstvær i Østfold. Men så møttes da også de fem 17-åringene, Andreas Bakkerud, Torbjørn Lunden Bjerke, Mats Lysen, Steve Røkland og Marius Aasen til dyst i Norges mest prestisjefylte talentkonkurranse for unge bilsportsutøvere. De skulle også konkurrere i biler og elementer som var ukjente for dem.
I en drøy måned har de fem forberedt seg til dagens konkurranse, og la det være helt klart, da de først kom i gang var det ingen som sparte seg. Verken bak rattet på løpsbiler eller i den fysiske testen bestående av terrengløp og sykling.
-Vi har hatt fem finaledeltagere som har vært svært gode. Det gledelige for meg er at interessen og prestisjen rundt konkurransen er stigende fra år til år. Det er helt klart at deltagerne tar dette svært seriøst, og at de forbereder seg godt, sier Bilsportforbundets sportssjef Holm Jacob Matheson.
Racerfører Thomas Schie, medlem av juryen som nå skal plukke en vinner, var imponert over deltagerne.
-Det er ikke tvil om at de fem som har vært med holder et høyt nivå. Det jeg ser er at alle takler nye utfordringer veldig fort. Under kjøringene i dag har det vært vanskelige forhold på grunn av bløt bane, og da skiller det lite. Allikevel synes jeg at tre av deltagerne har skilt seg ut, men blant disse tre vil det bli en utfordring å finne en vinner, sier Thomas Schie, som også berømmer Bilsportforbundet for at man avvikler en slik konkurranse.
-Det er utrolig positivt for utøverne. Dessverre var det ikke noe slikt da jeg var 17 år. Det er ikke bare premien som er viktig, men det har også blitt stor prestisje i å vinne konkurransen.
Under konkurransen på Rudskogen har deltagerne kjørt både formel Basic og en Subaru Impreza Cup-bil med firehjulsdrift på den store asfaltbanen. De har kjørt crosskart i terrenget. De har konkurrert i terrengløp og sykling, presentert seg selv for juryen og vært gjennom et TV-intervju.
Dette sa deltagerne:
Andreas Bakkerud
-Jeg er ganske fornøyd. Jeg hadde en avkjøring i formel Basic og dessuten var det en av de andre som snurret foran meg slik at jeg ble hindret. Subaruen var veldig morsom. Crosskart var vanskelig, men det skal jo være utfordringer. Jeg har også trent mye fysisk i år, men dessverre har jeg vært småsyk de siste dagene så jeg var ikke helt på topp i den fysiske testen. Ble fort sliten.
Torbjørn Lunden Bjerke
-Jeg synes det har gått bra. Mye nytt for meg her. Jeg var litt misfornøyd med syklingen. Jeg klarte ikke å ta ut det jeg hadde håpet av kroppen. Bilene vi har kjørt har vært nye for meg. Jeg har jo aldri kjørt lukket bil og heller aldri på grus, bare så vidt prøvd en bilcrossbil.
Mats Lysen
-Jeg er rimelig godt fornøyd. Det har gått greit jevnt over det hele, men jeg det har vært mye oppstyr etter EM-tittelen i rallycross var klar, så jeg skulle gjerne hatt litt bedre tid til å forberede meg til konkurransen. Vi har kjørt biler som ikke jeg har kjørt tidligere, og det har vært lærerikt, og det er morsomt å få være med.
Steve Røkland
-Det var mye nytt for meg, og konkurransen er hard. De fire andre er skikkelig flinke. Det var nytt for meg å kjøre en firehjulsdrevet bil, men jeg synes det gikk greit. Crosskart er det jeg har mest erfaring med av det vi har kjørt. Jeg er fornøyd.
Marius Aasen
-Det har vært veldig morsomt. Formel Basic var skikkelig artig. Det var nesten som å kjøre gokart igjen. Subaru har jeg kjørt tidligere, mens crosskart var en ny og morsom opplevelse. I den fysiske testen gikk det veldig bra, men jeg likte syklingen bedre enn løpingen.
Nå må deltageren smøre seg med tålmodighet. 14. november utropes vinneren under Bilsportforbundets årlige premiegalla på Lillestrøm.
Norges Bilsportforbund har flere samarbeidspartnere som støtter opp om konkurransen. Blant andre er Bilforlaget, Airsped, motororganisasjonene KNA, NAF, MA, NMK og Team Super Nasjonal, Kollevold Rallyimport, Subaru Norge og Proffklær med. Det samme er Rudskogen Motorpark og TV Media Produksjon AS.