RACING: Racing NM hadde sin sesongåpning på Vålerbanen i Hedmark. Rekordstor åpningshelg med hele 140 startende biler, og det var i årets største GT-klasse, GT5 det var jevnest. 16 biler i denne klassen på åpningshelgen er rekord, og utover i sesongen kommer det enda flere.
Først i mål, men fikk straff
I klassen ble det kjørt tre finaler i helgen, og det var Ford Fiestaen til Thomas Hårajuvet fra NMK Bergen som passerte mållinjen først i to av finalene, men på grunn av en tidsstraff på fem sekunder gjorde at han ble flyttet ned på andreplass i den første finalen.
RASK: Thomas Håvajuvet imponerte og leder NM i GT5, han kjørte inn til en seier, og to andreplasser i NM-åpningen, men han skal ikke kjøre hele mesterskapet denne sesongen.
-Jeg fikk en straff, og jeg tar den. Nå har jeg i alle fall lært hvor den hvite linjen er, smiler Bergenseren. Han kjørte i mål 4,5 sekunder foran Trond Brekke også han i Ford Fiesta, men med fem sekunders tidsstraff klokket han inn 0,5 sekunder bak. Straffen fikk han for å være på utsiden av banen i det starten skulle gå.
-Det er bra dommerne følger med, sier han.
Frydenhaug imponerte
I den andre finalen ble det enda jevnere, men da var det Heidi Frydenhaug i sin nye BMW 323 som vant, hun ble nummer tre i første finalen.
-Jeg prøvde å komme forbi Heidi, men det var ikke lett. Hun er flink til å stenge døra, forklarer Hårajuvet. Dermed ble det andreplass i den andre finalen også. Hårajuvet kom i mål 0.138 bak Frydenhaug. Trond Brekke som vant første finale ble nummer tre. Men i den tredje finalen i GT5 løpet fikk Thomas det akkurat som han ville. Han lå riktignok bak Frydenhaug på de første rundene, men i en innbremsing gikk han forbi og kjørte inn til seier med 2,9 sekunder før Frydenhaugs BMW.
Blir ikke full sesong
Hårajuvet avslørte på Vålerbanen at prioriteringer med jobb og familie gjør at han ikke får satset fullt denne sesongen. Trolig blir det Asfalt Classic på Rudskogen i august som blir neste løp for han.
-Jeg må prioritere litt denne sesongen, og dermed blir det trolig bare ett løp til på meg denne sesongen. Mulig jeg også kjører STCC løpet på Rudskogen, men foreløpig ikke bestemt noe. Det som er klart er at kalenderen for 2019 allerede er ryddet for full sesong, sier Bergenseren.
Helgens mest overlegne
GT4-klassen skilter også med bra deltagelse i NM denne sesongen, men det ble aldri den samme spenningen som i GT5. For den som kunne smile bredest etter helgen i GT4 var 18 år gamle Alf Marius Loe Sandberg fra NMK Solør. Han var helgens mest overlegne med tre seiere i GT4.
SMIL: Alf Marius Loe Sandberg kunne smile bredest etter at han vant alle finalene i GT4 med sin Toyota Altezza.
-Dette har vært en utrolig bra helg for oss. Alt har fungert optimalt, og vi trengte heller ikke satse alt, forteller Loe Sandberg.
Lamborghini-gutta vant til slutt
Helgens tre finaler i GT+ var det knyttet mest spenning til før helgen, og det var Kai Roger Bakken som hadde fått i oppgave å holde Huracan ST gutta bak seg med sin Lotus Esprit, og det klarte han gjennom begge finalene på lørdag.
– Veteranbilen går fortsatt, smiler Bakken i depoet. Bakken hadde forlenget bilen med 25 centimeter før årets sesong, og han var imponert over hva det betydde for kjøreegenskapene.
– Nå er bilen like rolig som skjære på tunet, sa han. Men Kai Roger Bakken fikk problemer med bensintilførselen på søndagens finale, og måtte gi opp. Det gjorde at Lamborghini-gutta kunne entre pallen i den siste finalen. Trond Garberg foran Stewart Stjernholm, og hjemmefører Aleksander Schjerpen.
– Man må ha utstyr som kommer i mål, var tilsvaret fra Huracan-leieren.
De møtes til ny duell på Gatebil Extreme på Våler om 14 dager.
Berg overlegen i GT1
GT1 VINNER: Pål Berg var også overlegen under NM-åpningen på Vålerbanen. Han vant alle tre finalene i GT1 i sin Porsche 997 RST
Det var Pål Berg med sin Porsche 997 RST som var overlegen i GT1-klassen under første NM-runden, og Oslo-mannen vant alle finalene. Dagfinn Larsen kjørte inn til to andreplasser og en tredjeplass, mens Tore Bjerke fikk to tredjeplasser og en andreplass. I GT2 var det Jarl Nilsen som i sin Dodge Viper vant to av finalene, mens Jørgen Skaug i Chevrolet Corvette Z06 vant den siste finalen. Det var også flott racing i GT3 der Olav Rygge med sin Audi TT vant to av finalene, mens Per Støldal vant den andre finalen.
RASK AUDI TT: Olav Rygge fra KNA Indre og Ytre Østfold kjørte meget sterkt i GT3-klassen og vant to av finalene.
NILSEN: Jarl Nilsen fra KNA Klepp kjørte raskt og vant to av finalene i GT2 under sesongåpningen på Våler.
Les mer om helgen på racingnm.no, og alle resultatene finnes på denne linken: