Solberg jakter første seier på ett år

28. mai er det ett år siden Petter Solberg ble siste VM-rundevinner på legendariske Lydden Hill. Når rallycross-VM flyttes til hjertet av britisk motorsport på Silverstone kommende helg, er Solbergs mål å bli første VM-rundevinner i rallycross på den verdensberømte banen.

Skulle PSRX Volkswagen Sweden-føreren greie det, unngår han ett års seierstørke på dagen. I mellomtiden er det blitt VM-gull for team, VM-bronse i førermesterskapet og tre plasseringer på seierspallen – deriblant de siste to løpene i Portugal (3.-plass) og Belgia (2.-plass).

– Vi har bilen til å vinne, og både formen og selvtilliten er på rett vei. Jeg har tro på at vi kan kjempe om gode resultater og viktige VM-poeng på Silverstone. Vi testet her før sesongstart og hentet mye informasjon ut av banen, til og med på vått underlag siste testdag. Silverstone er en av de eldste og mest kjente motorsportsarenaene i verden, og vi gleder oss til å kjøre det første løpet på den nybygde rallycrossbanen, sier Petter Solberg.

Øyriket har vært forbundet med mye suksess tidligere for Solberg. I Rally Storbritannia 2002 tok han sin første seier i rally-VM, og året etter vant han både VM-tittelen og løpet samme sted. Ytterligere to VM-rundeseirer i Wales ble det på østfoldingen i rally. I rallycross vant Solberg VM-runder på Lydden Hill både i 2015 og i fjor.

– Jeg savner allerede Lydden Hill. Det er en rallycrossbane av beste sort, og det var mange følelser med meg inn i Devil’s Elbow, opp The Hill og ned i Paddock bend siste gang vi kjørte der.

Silverstone-løpet legges opp som en festival for musikk-, danse-, mat- og selvsagt bilsportglade mennesker rundt den nybygde rallycrossarenaen inne på racinganlegget. Likevel ønsker Solberg og teamkompis Johan Kristoffersson å stjele showet når 1200 «hester» ledes ut av PSRX Volkswagen Sweden-stallen.

Regjerende verdensmester Kristoffersson la tidenes seiersrekke i rallycross-VM – ni seirer på elleve løp – bak seg i Belgia forrige gang.

– I Belgia sist ble jeg nummer fem i finalen, og det sved godt. Jeg er sugen på revansj, men som alltid har jeg kun poengfokus før et VM-løp. Jeg leder førermesterskapet i VM etter tre runder, og målet er å opprettholde ledelsen etter Silverstone-løpet. VM-seieren i fjor var en drøm som gikk i oppfyllelse for alle i teamet, men det blir vanskeligere å forsvare titlene denne sesongen. Hittil har det vært hard kamp i hver eneste sving. Forhåpentligvis vil Silverstone by på friere spillerom med forbikjøringer og taktiske disposisjoner, sier Johan Kristoffersson.

Solbergs svenske teamkamerat seiret i sesongens første to VM-runder og leder førermesterskapet med 9 poeng på franske Sebastien Loeb og ytterligere ett poeng på Petter Solberg. I teammesterskapet leder PSRX Volkswagen Sweden med 15 poeng på Team Peugeot Total.

– Vi kommer til en ny bane, og det blir viktig å sørge for at våre førere får flest mulig treningsrunder innledningsvis. Så blir det viktigere enn noen gang å fortsette jevnheten og stabiliteten vi har vist siden starten av forrige sesong. Vi skal få med oss musikken og nyte maten også, men PSRX Volkswagen Sweden reiser til Storbritannia først og fremst for å prestere, sier teamsjef Pernilla Solberg.

Etter VM-runden på Silverstone, står Norge for tur. Om to uker tar VM-arenaen Lånkebanen ved Stjørdal i Trøndelag imot verdens beste rallycrossførere til sesongens femte av tolv runder.

Førerdata:
Petter Solberg (Norge)
World RX-starter: 52
World RX-seirer: 10
VM-titler i rallycross: 2

Johan Kristoffersson (Sverige)
World RX-starter: 43
World RX-seirer: 11
VM-titler i rallycross: 1

FIA World RX of Great Britain:
2017-vinner: Petter Solberg (Norge)
Ingen runderekord (ny bane)
Banelengde: 0,972 km
Asfalt/grus: 40% – 60%