Andreas Mikkelsen vant Rally Costa Brava

podimikelssen.jpgMed et perfekt dekkvalg viste unge Andreas Mikkelsen (20) strålende taktiske egenskaper, og slo alle de spanske asfaltekspertene i Rally Costa Brava – deres egen mesterskapsavslutning.

Andreas Mikkelsen og hans kartleser Ola Fløene hadde all grunn til å juble etter å ha kjørt inn til seier i en Skoda Fabia S2000 i asfaltløpet Rally Costa Brava. På den spanske kysten like nord for Barcelona, skulle lett regn og dekkvalg bli avgjørende i den spennende sekundstriden. Med en perfekt taktikk viste Mikklesen nærmest måpende spanjoler hva slags dekk som gjelder, og det på spanjolenes egen hjemmebane.

-Det var bare helt fantastisk. Vi hadde veldig bra progresjon i kjøringen og det ble en sekundstrid etter hvert. Før de to siste etappene lå det an til å kunne bli litt regn. Teamet vårt hadde folk ute på etappene og disse rapporterte at det var små sjanser for at det ville bli bløtt på nest siste etappe, mens det var bløtt på den siste. Ettersom den nest siste var desidert lengst av de to valgte vi å gamble og kjøre med umønstrede dekk (slicks) foran og noe mer mønstrede dekk bak. Det gjorde at vi kunne sikre seieren på nest siste etappe, stråler 20 år gamle Andreas Mikkelsen. Han var også den eneste som benyttet Hankook dekk. I mål var han 8,5 sekunder foran den spanske favoritten Alberto Hevia.
Mikkelsen og Fløene åpnet løpet noe forsiktig og lå på en 4. plass etter fredagens tre fartsetapper. Disse ble kjørt i mørket, og den norske duoen var ikke mer enn 21,3 sekunder bak ledende Alberto Hevia, som kjørte samme type bil som Mikkelsen, en Skoda Fabia S2000.

I dag (lørdag) åpnet imidlertid Mikkelsen med i vinne fjerde og femte etappe, og plutselig var han bare 9,8 sekunder bak den spanske favoritten som tidligere i år ledet den spanske IRC-runden lenge foran Skodas fabrikksførere.Mikkelsen fortsatte i høyt tempo, og han vant også etappe 7 og 8, og da var han i ledelse. Det var foran 8. etappe at Mikkelsen vurderte det dit hen at det ikke ville bli bløtt, mens Hevia valgte å sette på regndekk. Hevia tapte dermed hele 44 sekunder til Mikkelsen, og dermed ledet den norske Skoda-føreren med 34 sekunder foran løpets 9. og siste etappe. Med en så klar ledelse kunne Mikkelsen sikre det hele inn mot mål, og selv om Hevia var 25 sekunder raskere på siste etappe, vant Mikkelsen med åtte sekunders margin.

I tillegg til Alberto Hevia var også kjente spanske WRC-førere som Xavier Pons og Dani Sola med i tetstriden i Rally Costa Brava. Pons, som har vært teamkollega med Petter Solberg i Subaru, endte på 3. plass, mens Sola kjørte inn til 5. plass. De kjørte begge Mitsubishi Lancer, og de bilene er ikke etter samme reglement som vi er vant med fra Norge og i VM-sammenheng. Det er et friere motorreglement i Spania.

-Dette var en viktig seier for Andreas og Ola. Kanskje noe av det beste de har prestert. Konkurransen var absolutt av ypperste klasse her, så dette var viktig i forberedelsene for neste års sesong. Vi er stadig i dialog med flere team med tanke på neste år, og det er viktig å vise seg frem internasjonalt. Ikke minst overfor Skoda var dette viktig, og fabrikken har vist stor interesse for Andreas så langt. De stilte med en egen ingeniør her i Spania blant annet, sier Mikkelsens manager Erik Veiby.

Dette var bare andre løpet Mikkelsen og Fløene har kjørt med Skoda. I tillegg til seieren i helgen kjørte de inn til 3. plass i Rally Bohemia i Tsjekkia for bare tre uker siden. I begge løpene har Mikkelsen og Fløene kjørt for det italienske teamet MRT By Nocentini.

Rally Costa Brava hadde sin base i den kjente feriebyen Lloret de Mar. Løpet ble innledet på fredag kveld med tre fartsetapper. På lørdag ble ytterligere seks etapper kjørt. Totalt var de ni fartsetappene 153 km. Lengste etappe var 25,28 km lang, og ble kjørt som andre etappe fredag.

mikkelsen_costa_brava_2_460.jpg

Resultater, Rally Costa Brava, Topp 5
1. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene, N, Skoda Fabia S2000, +1t 40min 9,2sek
2. Alberto Hevia/Alberto Iglesias, E, Skoda Fabia S2000, +8,5sek
3. Xavier Pons/Alex Haro, E, Mitsubishi Lancer E10, +51,5
4. Sergio Vallejo/Diego Vallejo, E, Porsche 911 GT3, +1min 1,4sek
5. Dani Sola/Oscar Sanchez, E, Mitsubishi Lancer E10, +2.18,1