For to år siden – og på rekordtid – ble PSRX VolkswagenSweden skapt. Nå velger Petter Solberg og co. å ta en pause fra VM irallycross.
Som følge av frafallet av konkurrenter etter 2018-sesongen, velger PSRX Volkswagen Sweden å sette rallycrossprogrammet på pause i 2019. Teamet og dets samarbeidspartnere ønsker å rette fokus mot andre områder og grener innenfor motorsporten.
– Vårt potensiale er det ingen tvil om, men det gir ingen mening for PSRX Volkswagen Sweden å skulle fortsette i rallycross-VM neste år under de omstendighetene som er oppstått. Det er viktig å merke seg at vi anser dette som en pause. Det betyr ikke nødvendigvis at vi er kommet til slutten, sier Petter Solberg.
– I løpet av to år gikk vi fra absolutt ingenting til å vinne VM både for førere og team i to sesonger på rad. Pernilla og jeg hadde noen søvnløse netter for å få dette prosjektet på beina, men det var verdt bryet til slutt. Jeg har fortsatt tro på VM i rallycross, og jeg tror fortsatt at mesterskapet er kapabelt til å kunne levere den mest bærekraftige, relevante, underholdende og konkurransedyktige bilkjøringen i verden.
– Nå ser vi framover og gleder oss til å bygge videre på denne erfaringen. Vi kan ikke si så mye om fortsettelsen akkurat nå, men vi håper å få noe på plass på nyåret. Det jeg kan si er at planene inkluderer meg bak rattet på en Volkswagen, sier Petter Solberg.
Under ledelse av Pernilla Solberg, og med Petter Solberg og Johan Kristoffersson i hvert sitt førersete, har teamet vunnet utrolige 19 av 24 VM-løp i rallycross de siste to sesongene. Det tilsvarer 79,2 prosent.
– Det er virkelig trist, men frafallet av VM-team i rallycross-VM gjør det umulig for oss å bli værende i serien i 2019. Vi har oppnådd utrolige ting med dette teamet på svært kort tid, og jeg er oppriktig stolt over hva vi har fått til og alt vi har vunnet med et mannskap som ble satt sammen i løpet av få uker. Jeg ønsker å takke hver og en som har vært del i teamet, våre samarbeidspartnere Volkswagen Motorsport, Monster Energy og Volkswagen Sverige for all støtte i 2017 og 2018. Vi har skrevet en fantastisk historie sammen, sier teamsjef Pernilla Solberg.
Johan Kristoffersson ble individuell verdensmester både i 2017 og 2018, og VM-tittelen for team ble også sikret i to sesonger på rad.
– I de siste to årene har konkurransen i rallycross-VM med biler fra Audi, Ford, Peugeot og Volkswagen vært sterk, og det har resultert i fantastiske sportsbegivenheter og spennende dueller mellom noen av motorsportens mest kjente førere, sier Volkswagen Motorsport-direktør Sven Smeets.
– PSRX Volkswagen Sweden fikk enorm suksess i rallycross-VM, og en stor del av suksessen er takket være svært dedikert arbeid av Pernilla og Petter Solberg med å sette sammen et fantastisk team samt Johan Kristoffersson med hans utrolige ferdigheter bak rattet på en Polo R Supercar.
– Dessverre ble det slik at med frafallet av tre fabrikkstøttede team fra rallycross-VM, endret situasjonen seg dramatisk. Sammen med PSRX og Volkswagen Sverige måtte vi revurdere vårt engasjement i mesterskapet. Vi tok absolutt ikke lett på denne avgjørelsen, men kom til en felles enighet om ikke å fortsette i rallycross-VM 2019 ettersom det er stor usikkerhet vedrørende deltagelsen og konkurransen for neste sesong.
– Selvsagt vil Volkswagen Motorsport følge nøye med på det som måtte komme av utvikling i form av tilnærming til en framtid for elektriske biler i rallycross. Fra starten av har vi vært tilhengere av et slikt initiativ, noe vi fortsatt er. Men i mellomtiden ønsker vi å takke promotor IMG og alle VM-rundearrangører for jobben de har gjort de siste årene, sier Smeets.
Regjerende verdensmester Johan Kristoffersson har fullstendig dominert rallycross-VM de siste to sesongene.
– Jeg har elsket hvert eneste minutt av de siste to årene med dette fantastiske teamet. Jeg har fått oppleve mer suksess enn noen hadde våget å drømme om. Det har vært et privilegium å få være del av dette teamet. Selvsagt er jeg lei meg for at jeg ikke får konkurrere i min Polo R Supercar neste sesong, men jeg forstår fullt ut og stiller meg bak denne beslutningen. Om det ikke er nok deltagere igjen i konkurransen, hva får man da gjort, sier Johan Kristoffersson.